Innspill til lager fremgangsmåte

hei

Jeg har prøvd meg på en lager og jeg vil gjerne høre med "ekspertene" om det jeg gjør er i nærheten av noe som kan føre til en brukendes pils.

Jeg brygger 55 liter med en O.G på 1.047, bruker knapt 60 gram rehydrert Saflager W34/70 gjær. Pitchet gjæren kanskje litt høyt (12-13 grader). Lot temperaturen synke til vel 9 grader hvor det har stått 5 dager uten å se noe tegn til aktivitet. Hevet temperaturen til knapt 12 grader og nå har det begynt å skje noe. Tok en S.G. nå og den er på 1.030 etter 2 dager på knapt 12 grader. Tenkte å vente til S.G. Er på ca 1.020 for å heve temperaturen til ca 16 grader for en diacetyl rast. Forventet F.G er ca 1.010-12.
Når dette er nådd, noe jeg regner med vil skje i løpet av diacetyl rasten?!? tenker jeg å senke temperaturen først til ca 9 grader (dette tar vel ca 1 døgn), deretter setter jeg på kjøl (ca 3,5 grader) for cold crashing i 2-3 dager før jeg tapper på fat for kunstig karbonering ved ca 1 bar.

Hørest dette ut som en grei måte å lage en god pilsner på?

Alle innspill tas i mot med takk.

Jeg er ingen ekspert, men har to batcher med Tsjekkisk pilsner og en batch med Bayer bak meg med godt resultat. Jeg pitchet på 11 grader. Den ene Tsjekkiske med Urquel flytende gjær med gjærstarter og den andre Tsjekkiske med rehydrert Saflager. Fikk aktivitet etter ca 12 timer. Tror dette i stor grad skyldes tilførsel av oksygen med brusestein rett etter pitching. Uansett er det litt skummelt å basere seg på gjærlåsen. Et sikket tegn er at nyprodusert gjær legger seg på overflaten i dunken. Jeg lot alle gjære ut i 4 uker før diacetylrast. Gjæret på 11 grader. Diacetylrast på 18 grader og deretter direkte Cold crash på 3 grader. Tydelig banan og smør-smak før diacetylrast, men borte vekk etterpå. Pilsen ble nydelig og helt klar som industriøl. Går i gang med flere lager-batcher i vinter!! :)

Tilbake
Topp