Innspill til oppskrift: Stout/porter med røykmalt og chipotle

Hei,
Det er mulig at dette blir litt for mye av det gode, men jeg har lyst til å lage en stout med både chilli og røyksmak. Har tatt utgangspunkt i oppskriften (laget av Bakke Brygg) på en Foreign Extra Stout som jeg laget i høst. Har lagt til 2,3 kg bøkerøkt malt og 4 chipotle chilli. Øvrige maltmengder og humle er også justert.

Se oppskrift:
http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/305723/

Kan dette bli snop? Takknemlig for innspill/veiledning.
 
Ja! Så absolutt
Jeg brygga en Imperial Chipotle Porter med 10% peated og rugmalt, 3 tørka Chipotle chili a 10 g på 15 liter
Snop er kanskje feil ord, men det ble ihvertfall vellykket


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja! Så absolutt
Jeg brygga en Imperial Chipotle Porter med 10% peated og rugmalt, 3 tørka Chipotle chili a 10 g på 15 liter
Snop er kanskje feil ord, men det ble ihvertfall vellykket


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvordan gjorde du det med chipotlen?
 
Har nå stått til gjæring nå siden 2. mars. Gjorde noen justeringer i oppskriften. Grovhakket 40g tørket chipotle (i humlepose) som fikk være med siste 10 minutter av koketiden. Smakte på vørteren og syntes at det ble alt for lite "sting". Samme inntrykket ved smaksprøve i går. Tok derfor 6 tørkede chipotle og delte disse på langs før jeg la dem i humlepose og kokte dette i et par desiliter vann, 5 minutter. Dumpet deretter både kokevannet og humleposen oppi gjæringskaret. Stormgjæringen er over og SG har sunket fra 1.078-1.030. Skal stå en uke til. Spent på resultatet. Håper det ikke blir udrikkelig.
 
Tilbake
Topp