Innstillinger rex c100 med pt100 sensor

hei

Jeg har som tittelen sier en rex c100 PID med en pt100 sensor. Jeg kjører et herms oppsett og sensoren sitter på utgangen av varmeveksleren. Jeg har stil den på 65 grader og når jeg kjører autotune blinker den i 2-3 minutter når den tuner og så er den ferdig. Etterpå treffer den bra på temperaturen oppover, den stopper akkurat på 65 grader, men den synker helt ned i 64,3 grader før den snur andre veien.
Er det noen innstillinger jeg kan justere for å minske denne forskjellen på 0,7 grader, eller er den bare så unøyaktig?
 
Hvis du slår av Integralvirkningen helt så vil du få et konstant avvik på temperaturen. Prøv og forandre litt opp og ned og se om det gir noen utslag. Tror den skal litt opp.

Sjekk også om det er satt på noe deadband. Det bør ikke være på noe deadbamdvirkning på elektriske systemer. Det brukes kun i forbindelse med mekaniske pådragsorganer (for eksempel en motorstyrt ventil) for å minske slitasjen.
 
Og hvordan sjekker jeg deadband? Hvilken kode for å finne rett meny?

Og uansett hva jeg stiller I parameteret på, så stiller det seg tilbake til 38 for hver gang jeg autotuner.
 
Det stiller seg tilbake etter autotuning fordi det er det autotune gjør, setter verdier til det den tror er optimalt.

Jeg husker ikke hvilken verdi det er men hvis du setter "reaksjonstiden" til ganske lite så bør du havne innenfor det du vil. Altså verdien som styrer hvor lenge elementet skal være påslått eller avslått etter at det har forandret "state". Er verdien mindre så fyrer/eller er avslått elementet i kortere intervaller.
 
Har satt P til 2,8 I til 100 og D til 1. Nå har det holdt nøyaktig set temp i snart 10 min :) nærmer meg da;)

Noen fare for at noe ryker når varmeelementet blir slått av og på slik hele tiden? Bruker SSR.
 
Det er slik de skal brukes og en pid har en levetid som alt annet. ikke tenk på det. Men øker du tiden releet skrur seg av og på fra f.eks 100ms til 500ms merker du liten forskjell, mens piden merker 5 ganger så lite slitasje.
 
Det ser ut til at jeg traff nå. Takk for all hjelp og innspill.

Forresten noen som har link til kjøp av PID (rex c100) og SSR? Greit å ha i reserve. Er noen år siden jeg kjøpte dette, så jeg husker ikke helt. Var nok enten ebay eller aliexpress.
 
Du ser det kjapt om det er fornuftig ved å endre setepunkt et par grader. (forutsetter selvfølgelig at du ikke er midt i en mesk, men da kan du ta sjekken i forbindelse med utmesk.) Den skal da kunne svinger greit inn og helst uten oversving. Derfor jeg ville ha gått ned på P og D og heller økt på I. (Økt I virkning er redusert tallverdi) Ved mesking så ønsker man vel ikke oversving, for lav mesketemp er ok, det kan man ta igjen med tid når ok temperatur er nådd. Med for høy temp risikerer vel man at man "låser" ønskede sukkerarter.
 
D virkningen trenger man strengt tatt ikk på et slikt system. Så den kan settes til null.
 
Hvis pid har ssd utgang er det ingen rele som klaprer. Ssd og varmeelement slites ikke av mye av og på.
 
Men man får vel mye støy og spenningtransienter på nettet når SSD'en ligger å kobler inn og ut 3kW. Så en "nervøs" PID regulator på SSD er heller ikke bra.
 
Tilbake
Topp