iodophor

Hi,

Jeg snakker bare litt norsk fordi jeg er australisk, men jeg prøve  :)

Jeg trenger iodophor å rinse (sterilise) min ølfat for brygging.  Hvor kan jeg kjøper iodophor in Norge (Stavanger)?

Tusen takk!
Joel
 
Hei,
og velkommen til forumet!

Har ikke vært borti iodophor selv, men etter litt søking fant jeg ut at dette middelet kalles jodosan i Norge, og selges på apotek.
 
Hei Joel!

Jodosan på apoteket koster ca 300 kr for 1 liter med konsentrasjon 50mg/ml. Ser ikke konsentrasjonen hos Vin og Bar, men den er i hvert fall dyrere, nemlig 400 kr per liter.

Varenummer for 1 liters flaske hos apoteket er 451906, og for 750 ml 429548 (jobber på sykehusapotek) :)
 
Hei og velkommen til forumet!

Når det gjelder sterilisering av ølfat og lignende, så vil jeg gjerne anbefale noen av de andre midlene på markedet. Dette siden iodophor gir merkelig lukt og farge som er vanskelig å fjerne. Mange hjemmebryggere her i landet bruker Sterkrens (art nr 7342 hos Petit Agentur). Den virksomme stoffen i Sterkrens er fosforsyre, og middelet er såpass konsentreret at en flaske på 1 liter holder veldig lenge. Fordelen er at man ikke trenger å skylle fatet/gjæringskaret etter å ha behandlet det med middelet, og det avgir heller ikke noe lukt/smak dersom brukt riktig. Fosforsyre brukers forøvrig som ingrediens i brus, så det er heller ikke farlig i de mengdene det vil kunne havne i øl.

Utenlandske nettbutikker selger også andre midler som er spesielt utviklet for hjemmebryggere. Disse kan også brukes, men jeg vet ikke om det er et strev å få dem sendt over dammen, pga strenge transportregler for væske fra USA.
 
Tilbake
Topp