IPA: Hvor mye humle i hvor mange minutter?

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge en IPA, og trenger hjelp, for jeg er fersk. Jeg har forsøkt å forstå oppskriftskalkulatoren på brewersfriend.com, og jeg ble litt klokere, men ikke klok nok.
Jeg har lyst til å brygge en alkohol- og humlekraftig IPA fra ekstrakt + spesialmalt, og dette har jeg:

Ekstrakt (18 kg eller så)
Vienna malt
100 g Willamette 5,5%
100 g Citra 12%
Nottingham tørrgjær

Kan noen hjelpe meg med mengde humle, tid, hvilken humle, hvor mye Vienna osv? Alt skal brukes tenkte jeg, men er åpen for alt. :)

Når humlen kokes, isomeriseres alfasyrene slik at de blir vannløselige, og trekkes ut i vørteren. Samtidig fordamper de lettere oljene, som står for aroma og smak. Humlen som koker lenge vil altså gi utbytte i form av bitter smak, mens humle som trekker i kortere tid (eller i kaldt øl etter at gjæringen er over, som såkalt tørrhumle) vil gi lite bitterhet, mens desto mer av aromaen bevares.

Vanlig prosedyre er å koke bitterhumlen en time til 90 minutter, mens humle for smakspreg gjerne koker de siste 10 -- 20 minuttene og aromahumlen knapt blir kokt. Det er også vanlig å bruke en humle med mye alfasyre som bitterhumle, siden det er mest økonomisk og gir mindre humlerester i bryggekjelen.

Jeg kjenner ikke til brewersfriend.com, men du kan sikkert bruke det til å beregne bitterhet og vørterstyrke. Til en IPA med det du har, ville jeg antakelig brukt ekstrakt til OG 1065, lagt til 50 gram Willamette ved 60 og 15 minutter og 50 gram Citra ved 0, og deretter så mye Citra du trenger ved 60 minutter for å komme opp i 65 IBU. Det du måtte ha igjen av Citra da, kan du bruke som tørrhumle når gjæringen er over. Viennamalt må meskes for at du får noe utbytte av den.

Nå har jeg lagt det inn i kalkulatoren, og har brukt opp all humlen, slik du foreslo. Men IBU havner på 46, og da har jeg ikke mer igjen til tørrhumling.
Er det noe jeg har lagt inn feil, eller burde jeg kjøpe enda mer humle?

Vedlegg

• ipa.JPG
    121,3 KB · Sett: 362
Det ser ut som om kalkulatoren prøver å ta hensyn til at du koker konsentrert og vanner ut etterpå, noe som gir lavere utbytte. Problemet er at alle slike beregninger er feil. Jeg vil tro at du får et svært bittert øl med den oppskriften, og at du vil miste for mye vørter til humlen om du bruker mer.

Sent from my E10i using Tapatalk

Ok, skjønner. Takk for svar.
Har testa en simplere kalkulator nå, og den ga mye høyere IBU, samt at jeg sitter igjen med humle til tørrhumling.
God jul!

Tilbake
Topp