Ipa korn/malt tåke etter meske tabbe

Brygget en ipa for noen uker tilbake, det var på nytt oppsett såklart men hovedsaken var ny pumpe som måtte kobles og loddes osv. ble jo feil i første omgang, og meskingen var alt i gang.

dette skjedde: ble 5min omtrent da tempen i varmelommen i malten med 80-90 grader under meskingen,
fikk i gang sirkulasjon og rørte som en helt og tempen ble som tidligere avtalt med meskeskjemaet etter kort
tid med chuggerpumpen i flott sprint.

Denne inneholder 16kg malt, hvorav minst 2kg er havre, 1,5kg rug og 2kg ruby og hovedsakelig pale malt resten.

Det jeg lurer på er jo resultatet, ble satt på fat i går, hadde jo ett drøyt slør i seg, noe som absolutt ikke bare kommer av humle etc. hva kalles dette fenomenet? og er det noe å bekymre seg for?

ser jo ut som øl, gjæret ut nesten som ventet, men har jo et slør som ikke ligner grisen på hva
jeg tidligere har laget, men ligner jo øl jeg tidligere har sett. Vet ikke hvor mye dette har å si
for smak/kvalitet forøvrig, men den blir iallefall karbonert og testet videre da den lukter fantastisk.

Sist redigert:
Fikk en ipa av en annen brygger for litt siden som var uklart som sølevann. Men ølet var fantastisk.

Tilbake
Topp