Ipa med appelsinskall?

Hei. Skal sette en ny ipa nå, og lurer litt på tilsetninger. Lyst til å prøve med appelsinskall eller noe. Og lurer da på hvordan jeg gjør det. Skal jeg ha det i sammen med humla? Kutte ut/ned på humla? Er det andre ting som kunne vært godt i en ipa?:)

Edit: Dette er ett Captains IPA-sett ifra Europris. Her følger det med en pose druesukker som skal tilsettes når alt haes i karet. Kan dette byttes ut med vanlig sukker? Bare lurer:) bytter forøvrig ut gjæret med en saffale 05 (tror det het det) og en evt annen type humle, om jeg må benytte dette sammen med skallet.

Sist redigert:
jeg har ikke erfaring med rått appelsi skall, men jeg har brukt tørket ved flere anledninger. Tørket kommer stort sett i to typer, søt og bitter. Jeg har kun brukt søt type rett i kok på 10min. Ca 2-3G per liter. Bruker du bittert eller rått så burde du kanskje ta det med i beregninga av bitterhet og trappe litt ned på humle. Men den delen må noen med mer erfaring svare på.

Du kan alltids kjøpe en fruktpuré og ha i sekundærgjæring for en litt mer voldsom effekt. Feks. Fersken, pasjon, ananas vil vel være innafor å putte i en IPA dersom du ønsker et skikkelig fruktig preg. Sikkert godt i en sommerIPA

Tilbake
Topp