Brygge med utgåtte tilsetninger?

Kjenner den, ja. Stresser ikke så mye med IBU'ene. Erfaringsmessig blir det sånn rimelig greit. Normale smakere er ikke særlig følsomme for variasjoner i IBU (og jeg er veldig normal akkurat på dette:)), så om jeg treffer sånn noenlunde med mye, middels og lite, er jeg helt happy.

Det operereres jo med nokså fimaska tabeller over forholdet mellom IBU og OG, og hekter man seg mye opp i sånt, blir det mye stress med IBU'ene. Og om man veit noe om hvordan Tinseth-verdiene, som er de vi stort sett bruker, blei til, så er det liten grunn til å stresse.

Men for ordens skyld: Kunnskap er aldri av det vonde.
Dette er vel helt enig i, untatt det med stress. Dagen før brygging går jeg igjennom oppskriften og justerer. Intet stress. I dag brukte jeg en Centennial fra 2017 til bitterhumling. Da synes jeg det er greit å bruke kalkulatoren som @Kold Brygg har linket til. Den stipulerte en Alpha syre på 5.1 mot nominelt 10, så om kalkulatoren har rett, så må jo det ha noe å si;)

Det jeg synes er greitt med alle typer kalkulatorer, er at jeg slipper å tenke. Bare følger slavisk. En fordel til, er at de få gangene jeg brygger et skikkelig godt øl, så tror jeg muligheten for å gjenskape det er bedre med bruk av kalkulatorer, i stedet for å ta litt ekstra i fordi humlen er gammel ;)
 
Da er bryggingen ferdig.
Hadde 28L til kok, skummet av ca 0,8L, og hadde oppi ca 1L underveis i koking. Oppskrift sier preboil på 29L, så jeg var nesten der.
Endte på under 25L etter kok, vil tippe rundt 22L. Oppskrift sier 24,5L.

Til slutt ble det 19L til gjæring med en OG på 1.046-8 og oppskrift sier OG på 1.049. Dette er første gang jeg har vært så nær å treffe på oppskrift. Men det er nok bare flaks. Står i skap med tempkontroll på 19 grader +- 0,2.

Om 7 dager skal puré og tørrhumle oppi, og da tar jeg en SG-måling og ser om jeg er i nærheten av 1.011 som oppskrift sier.
 
Stakk nesen i gjæringskaret i dag. Ser bra ut, relativt klar overflate, og noen rester på sidene etter stormgjæring.
Slapp oppi siste rest av humle og aprikospure selv om det kun er gått 6 dager. Reiser vekk på jobb i morgen, så måtte ta det i kveld.

Aprikospureen luktet og smakte greit, så tar sjansen på den. Vil heller kalle det en saus fremfor pure, for den var tynn og fin.

Glemte å måle SG, men den vil vel gjerne bli feil nå som jeg har puttet oppi siste rest av ingredienser?
Reiser vekk neste uke på jobb også, så da har jeg valget om å flaske etter 13 dager, eller vente til neste helg igjen og ta det på 20 dager. Hva tenker de mer erfarne?

Har jo mulighet til å coldcrashe, og kan da velge å la det stå kaldt i en uke, eller bare fra fredag til søndag.
Bør man unngå å coldcrashe øl som karboneres på flaske i stedet for tvangskarbonering på fat med CO2?
 
Stakk nesen i gjæringskaret i dag. Ser bra ut, relativt klar overflate, og noen rester på sidene etter stormgjæring.
Slapp oppi siste rest av humle og aprikospure selv om det kun er gått 6 dager. Reiser vekk på jobb i morgen, så måtte ta det i kveld.

Aprikospureen luktet og smakte greit, så tar sjansen på den. Vil heller kalle det en saus fremfor pure, for den var tynn og fin.

Glemte å måle SG, men den vil vel gjerne bli feil nå som jeg har puttet oppi siste rest av ingredienser?
Reiser vekk neste uke på jobb også, så da har jeg valget om å flaske etter 13 dager, eller vente til neste helg igjen og ta det på 20 dager. Hva tenker de mer erfarne?

Har jo mulighet til å coldcrashe, og kan da velge å la det stå kaldt i en uke, eller bare fra fredag til søndag.
Bør man unngå å coldcrashe øl som karboneres på flaske i stedet for tvangskarbonering på fat med CO2?
Kommer litt ann på mengden tørrhumle, men det går stort sett greit, å kald kræsje er stort sett en fordel så lenge du kan kompensere krympingen av ølet med CO2 :)
 
Nå har ølet stått på flaske i en liten uke. Blir smaksprøving i kveld når testflasken har stått i kjøleskapet en stund.
 
Da var den kommet i glasset. Den overgikk forventningene mine, og jeg vil påstå at dette er en rimelig bra tilnærming til det den skal etterligne.
Kanskje jeg må kjøpe et sett selv slik at jeg får mer enn et par liter av den selv.

Litt lite kullsyre, men det er gjerne litt tidlig å si noe om det enda. Men, i motsetning til tidligere brygg, så er boblene "mindre" og mer øl-aktig enn jeg har fått på andre flaskeøl. På fat også, for den del, men da har jeg kanskje for høyt trykk.
 
Tilbake
Topp