Erfaringer med WLP090 San Diego Super Yeast

Ugh. Nå har jeg også opplevd at denne stoppet litt opp. Var uheldig og senket temperaturen ned mot 15 grader noen timer, i tillegg til at jeg underpitchet ørlite. Mistenker at denne gjæren kan finne på å være litt kresen.
 
Jeg har vært veldig fornøyd med denne gjærstammen. God og rask utgjæring, rask opprydning og veldig lite gjærpreg. Har brukt den i amerikanske pale og IPA samt en brown ale. Grunnen til at jeg ikke bruker den lengre er fordi den er så kjedelig :p
 
Brukte denne på en APA jeg brygget på lørdag. OG 1.050, har ikke målt SG etter jeg tilsatte gjæren, men den gjæret som et h... de første 2 dagene.. etter 2,5 døgn så var det nesten ikke liv i gjærlåsen lenger. Tørrhumlet med 60 gram pellets på morningen i dag, åpnet lokket, slang i, lukket lokket. 5 minutter etter var jeg inn på kontoret får å hente noe og da var det FULLT liv i gjærlåsen igjen! Det var det også 15 minutter etterpå, men så måtte jeg dra på jobb så vet ikke om det vedvarte.. den var tydeligivs ikke helt ferdig :) får håpe den var såpass ferdig at det meste av tørrhumlingen ikke var forgjeves.
 
Fredrik J skrev:
Brukte denne på en APA jeg brygget på lørdag. OG 1.050, har ikke målt SG etter jeg tilsatte gjæren, men den gjæret som et h... de første 2 dagene.. etter 2,5 døgn så var det nesten ikke liv i gjærlåsen lenger. Tørrhumlet med 60 gram pellets på morningen i dag, åpnet lokket, slang i, lukket lokket. 5 minutter etter var jeg inn på kontoret får å hente noe og da var det FULLT liv i gjærlåsen igjen! Det var det også 15 minutter etterpå, men så måtte jeg dra på jobb så vet ikke om det vedvarte.. den var tydeligivs ikke helt ferdig :) får håpe den var såpass ferdig at det meste av tørrhumlingen ikke var forgjeves.

Når du slenger pellets ned i ølet tilfører du store mengder nukleeringspunkter, dvs overflate hvor boble av gass som er løst i væsken starter. Det som skjedde her er nok at den co2'en som var løst i ølen ble frigjort. Ville ikke bekymret meg nevneverdig.
 
Har brygget to øl med denne gjæren nå, en APA og en IPA. Begge to har smakt ganske kraftig av diacetyl, så jeg syns det er overraskende at ikke flere nevner dette i denne tråden. APAen har kommet seg etter en god stund på flaske, og smaker bedre nå enn den tidligere har gjort (flasket 27. januar). Den har faktisk blitt veldig god!

Åpnet første flaske av IPAen i dag, som har luktet og smakt veldig bra under gjæringa. Men både aroma og smak i dag var tydelig preget av diacetyl. Ettersom forrige brygg jeg brygget med denne gjæren også smakte diacetyl, drar jeg den slutning at dette ikke handler om infeksjon, men snarer gjæren. Den påstanden understøttes av hvor godt APAen smaker i dag. Gjæringstemperaturen har forøvrig vært innenfor i begge tilfellene.

Utrolig interessant å kjenne hvordan denne utvikler seg på flaske. Jeg holdt på å helle ut alt jeg hadde når jeg smakte mye diacetyl de par første gangene jeg smakte den. Godt fornøyd med at jeg ikke gjorde det :)

Ingen andre som har merket kraftig diacetylpreget etter to ukers gjæring, samt 1-3 uker på flaske?
 
Ikke jeg. Mitt siste brygg med denne gjæren var på en Imperial Red Ale, kan ikke si jeg kjente noe til diacetyl.
Men så var det da også godt over 600g humle på 40 liter.  :)

edit: ølet var godt (etter min smak å dømme) knappe 12 dager etter bryggedagen.
Så får vi se hva dommerne har bedømt når bare dommerskjemaene fra NM kommer. (brygg 95112 synes jeg å huske)
 
Jeg ser at 1 av 3 dommere mener å smake diacetyl i ovennevnte brygg. Jeg tror det heller er de 4,5 kiloene med munchenmalt. (ca 20%). men men.

edit: hehehehehehehe :) så det nå. Gjett 3 ganger hva dommeren heter, som kjente diacetyl i ølet.  :) :) :) :) :)
 
Godt smakt Audun! Jeg har brukt denne gjæren 3 ganger. Først på en porter, deretter på en imperial stout, og sist til en amerikansk IPA. Porteren smakte dårlig (mye diacetyl tror jeg) i begynnelsen, men etter 8 uker ble den helt grei. Imperial stouten blei også grei etter 3 måneder. Den har en slags tjassen lukt, men helt grei å drikke. Denne ble dobbeltmesket i speidelen og oppkok ble foretatt dagen etter, muligens derfor denne merkelige lukten. Når det gjelder IPAèn ( som også var en av våre publikumsfavoritter under NM), blei WLP090 brukt. Denne var veldig fersk, og hadde kun stått 4 uker på flaske når den blei servert under NM. Diacetyl var godt merkbart også i denne.

Så min konklusjon er at dette ikke er mye Super yeast ihverfall. Den gjærer meget fort ut, men allikevel bruker den mye lengre tid på lagring før den blir god. ( Hvis den i hele tatt blir god )

Jeg kommer ikke til å bruke San Diego Super Yeast igjen.
 
Jeg stilte med en WLP090-gjæra Ipa som PF i NM (Hard-on IPA), syntes ikke diacetyl er noe problem med denne. Nå skal det sies at den gjæra kaldt og derfor ikke fort, kanskje det har gjort susen.  Nå ble jeg veldig usikker :-|
 
Prøvde en oppskrift på Pale Ale med denne wlp090. 15 liter vørter med 1,5 liter starter. OG 1056 Gjæret i 14 dager på 20'C. Stoppet på 1023. Ikke helt fornøyd.
 
Høres ut som et gjennomgående problem med at den stopper opp for tidlig. Greit det finnes alternativer...
 
Tilbake
Topp