Dette er vel helt enig i, untatt det med stress. Dagen før brygging går jeg igjennom oppskriften og justerer. Intet stress. I dag brukte jeg en Centennial fra 2017 til bitterhumling. Da synes jeg det er greit å bruke kalkulatoren som @Kold Brygg har linket til. Den stipulerte en Alpha syre på 5.1 mot nominelt 10, så om kalkulatoren har rett, så må jo det ha noe å siKjenner den, ja. Stresser ikke så mye med IBU'ene. Erfaringsmessig blir det sånn rimelig greit. Normale smakere er ikke særlig følsomme for variasjoner i IBU (og jeg er veldig normal akkurat på dette), så om jeg treffer sånn noenlunde med mye, middels og lite, er jeg helt happy.
Det operereres jo med nokså fimaska tabeller over forholdet mellom IBU og OG, og hekter man seg mye opp i sånt, blir det mye stress med IBU'ene. Og om man veit noe om hvordan Tinseth-verdiene, som er de vi stort sett bruker, blei til, så er det liten grunn til å stresse.
Men for ordens skyld: Kunnskap er aldri av det vonde.
Det jeg synes er greitt med alle typer kalkulatorer, er at jeg slipper å tenke. Bare følger slavisk. En fordel til, er at de få gangene jeg brygger et skikkelig godt øl, så tror jeg muligheten for å gjenskape det er bedre med bruk av kalkulatorer, i stedet for å ta litt ekstra i fordi humlen er gammel