IPA - uklar...?

Hei,

Har laget min forste ipa.

Ferdigsett.

86% Pale Ale malt
7% Hvete
7% Red x

40g magnum 15% alfa.
200 g Cascade.
Safale gjaer.

Mesket med ca 66 grader.  1 trinn.

Gjaeret i 20 dager pga jobb.

Naa har den statt 14 dager i 20 grader paa flasker og ettergjaeret.


Jeg har provesmakt noen ol,,og synes den virker litt "rar".  Forste smaken er litt citrus preget,,men saa overtar en besk smak som blir sittende lenge i ganen.


Ola er og uklar og mork,

Trodde  IPA skulle bli nesten gjenniomsiktig.

Har jeg fukket opp? 

Det fulgte med masse humle og det laa mye bunnfall i gjaeringskaret, jeg har vaert mistenksom til at dette muligens har gitt flere og mer smak enn onsket??

Eller er ola bare ung ,,og maa modnes mere?

noen tips.?
 
Når man er ferdig gjæret så kan man sitte flasken kalt slik at ølet får tid til å klarne. altså gjærrester, humle osv får bunnfalle i flasken. men ikke alle øl klarner like bra.

beklager viss jeg spør dumt nå men har du smakt en IPA som du kan sammenligne med? en IPA skal vell egentlig være bitter, men noen ville gjerne kalle smaken for besk.
Spesielt i begynnelsen av bryggingen så kan IPA virke litt besk men etterhvert som man gumler på humle når man brygger så blir man mer og mer tolerant for humle ;D
 
T Jacobsen skrev:
Når man er ferdig gjæret så kan man sitte flasken kalt slik at ølet får tid til å klarne. altså gjærrester, humle osv får bunnfalle i flasken. men ikke alle øl klarner like bra.

beklager viss jeg spør dumt nå men har du smakt en IPA som du kan sammenligne med? en IPA skal vell egentlig være bitter, men noen ville gjerne kalle smaken for besk.
Spesielt i begynnelsen av bryggingen så kan IPA virke litt besk men etterhvert som man gumler på humle når man brygger så blir man mer og mer tolerant for humle ;D

Har ikke smakt ipa tidligere til sammenligning,,saa sporsmaalet er relevant,,hehe. Flasken gikk fra temperert skap paa 20 grader til kjoleskap i 3 timer..sikkert ikke nok til at den " beveger" seg nok. Kanskje den trenger tid..Er IPA beregnet til aa kunne drikkes etter 14 dager paa flaske,,eller skal denne oltypen helst staa 2-3 maaneder og modne??
 
Personlig liker jeg den ferskest mulig mens andre liker den mer lagret. Det kan du finne ut med å la noen flasker stå også smake underveis.
Humle aromaen er kraftigere jo ferskere ølet er og vil dempe seg med lagring. Bitterhet vil ikke forandres seg.
 
Buster skrev:
Jeg har provesmakt noen ol,,og synes den virker litt "rar".  Forste smaken er litt citrus preget,,men saa overtar en besk smak som blir sittende lenge i ganen.

IPA skal ha tydelig bitterhet som sitter godt igjen. Sannsynligvis er det slik det skal være, selv om det også kan være en infeksjon.

Ola er og uklar og mork,

Jeg gjetter på gjær som virvles opp. Sett et noen flasker i kjøleskapet og la dem stå i ro i ei uke. Da tenker jeg problemet er løst.
 
T Jacobsen skrev:
Humle aromaen er kraftigere jo ferskere ølet er og vil dempe seg med lagring. Bitterhet vil ikke forandres seg.

Bitterheten endres seg definitivt med lagring. Min opplevelse er at bitterheten ofte endrer karakter etter noen måneder, til en skarpere bitterhet, for så å avta. Har hørt at man kan miste så mye som seks-åtte IBU etter seks måneder.
 
OyvindEG skrev:
T Jacobsen skrev:
Humle aromaen er kraftigere jo ferskere ølet er og vil dempe seg med lagring. Bitterhet vil ikke forandres seg.

Bitterheten endres seg definitivt med lagring. Min opplevelse er at bitterheten ofte endrer karakter etter noen måneder, til en skarpere bitterhet, for så å avta. Har hørt at man kan miste så mye som seks-åtte IBU etter seks måneder.
I stand corrected :) har selv ikke erfaring med 6 mnd lagring av IPA ;D
 
Jeg har samme erfaring. Bitterheten rundes ganske markant av med tiden (+6mnd). 

Det er kanskje avhengig av hvordan du oppnår bitterheten også, har inntrykk av at sene tilsetninger falmer fortest.
På den annen side: har ikke planlagt å forske veldig mye på akkurat det.

Ellers har jeg merket at noen øl kan være litt snerpete/skarpe i smaken som ferske, noe jeg tror kan skyldes tanniner. Som igjen kan komme av feil PH i mesk, for mye skylling, for varm skylling, eller at du har fått (mye) maltbiter og graps i kjelen. I såfall bør ølen komme seg kraftig etter etpar uker kald lagring. 

Smak en i ny & ne, se om smaken endrer seg til det bedre.
Det er jo akkurat det som er fordelen med brygging, du har en unnskyldning for hyppig drekking/smaking.
 
RawRoffe skrev:
Smak en i ny & ne, se om smaken endrer seg til det bedre.
Det er jo akkurat det som er fordelen med brygging, du har en unnskyldning for hyppig drekking/smaking.


,sant.
Hehe,,ja,sant det.

Det er ikke krise,,ola er fint drikkendes,,bare jeg som er mistenkelig om det er noe galt.  Vi faar se hvordan den endrer seg etterhvert. Kommer tilbake med en oppdatering, faar sikkert anledning til aa dele noen med erfarne bryggere som kan uttale seg og >)
 
kan skrive under på at bitterhet endrer seg under lagring, hadde en batch som i utgangspunktet skulle være rimelig bitter,
men endte opp med for dårlig utbytte, så den ble langt under alkoholstyrken den skulle, noe som bare gjorde bitterheten enda høyere..
Når den var fersk var den slik at du kjente det strammet seg bak ørene :) Men nå etter 3-4mnder på fatet, så er det blitt en kjempeøl...
 
Intresant,,baad emed batch cooling,,og endringer opplevd av andre paa IPA.

Bare aa vaere taalmodig ser jeg. Maa bare brygge mere,,saa jeg kommer frempaa kalenderen litt,,drikker som regl opp lenge foer det er modnet noe.....:)
 
Bitterheten forandrer seg definitivt under lagring.

Brygget en dobbel IPA med 170 IBU  :D Da jeg skulle flaske denne var det som å bite i løvetann. Jeg tenkte at dette kommer aldri til å gå i he****e. Men etter 3 uker var dette noe helt annet, den er fortsatt bitter, men forskjellen var som natt og dag.

Kan man ikke få uklarhet i ølet ved bruk av hvete? Her er jo ganske mye proteiner.
 
Hvete skaper uklart øl ..jeg har brygget 2 belgisk wit,,et fint øl med god smak, den er og noe uklar.

På IPA,en sirkuelrte jeg en god del med kar for å sile,,med tanke på å øke klarheten noe.

Men den er ikke gjennomsiktbar. Den har endel hvete ja. Men ,,nå har ganen vendt seg mere til øltypen,,og jeg må si jeg liker den bedre og bedre,,så faren er over for min del  ;)


kintii skrev:
Bitterheten forandrer seg definitivt under lagring.

Brygget en dobbel IPA med 170 IBU  :D Da jeg skulle flaske denne var det som å bite i løvetann. Jeg tenkte at dette kommer aldri til å gå i he****e. Men etter 3 uker var dette noe helt annet, den er fortsatt bitter, men forskjellen var som natt og dag.

Kan man ikke få uklarhet i ølet ved bruk av hvete? Her er jo ganske mye proteiner.
 
Tilbake
Topp