Jeg er en kløne! Blir resultatet bra?

Signal

Norbrygg-medlem
Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å bli så vimsete.
Brygger mitt andre skikkelige ekstraktbrygg, som skal (skulle) bli en forbedring av første runde. Spesialmalten er varmet til 75 grader, i for grovmasket vaskepose, så da måtte det filtreres. Har sil til saftkoking, men fant ikke sila, bare holderen. Da imroviserer vi med et klede, men det var nok litt vel finmasket. Tett flere ganger. Hjelper litt å røre.
Endelig ferdig og har oppi tre bokser med maltekstrakt (4,5 kg) og kjører induksjonstoppen på boost (2500w). Merker etter en stund rart skum på toppen og kjenner litt brent lukt... Glemte å røre! Svidd i kjelen, nå er jeg forbanna på meg selv. Klønete!
Litt debatt med meg selv (og kona) før jeg bestemmer meg for at dette bare får gå sin gang. Humle er målt opp i poser og kjelen er fylt.
Blir dette brent øl, eller spiser gjæra opp det meste? Smakte på blandinga etter at jeg merket det, og det var ikke veldig fremtredende brentsmak.

Hehe øvelse gjør mester. Husk alle gode ting er tre, så neste gang blir det perfekt!  :skitbra:

Om dette blir bra? Vanskelig å si, det er bare å prøve, du har ingenting å tape på det.

Klem på, gjær skitten og kall det Reodor! Du lærer sykt mye av første gangen, andre gangen og tredje gangen. Slappata', det løser seg. ;)

Du har jo ingenting og tape på å la det bli ferdig i allefall :) Med unntak av gjæringsdunken det opptar selvfølgelig, selv har jeg ikke tro på 4/5 første bryggene mine, men flasker de og stuer de bort uansett, så får vi se hva tiden bringer :D

Er i vinballongen nå, skal gjæres i morgen når tempen er ok.
Smakte litt på den ferdige kokte "satsen" og det ble j*vlig bittert. Skulle ha i ca like mye vann som det jeg kokte, og valgte å ha i et par liter ekstra for å tynne det ytterligere.
Det værste var at jeg sa til meg selv at røre måtte jeg ikke glemme.  :noway:

Brukte CTZ og Centennial, lik mengde av hver, 2x20@60, 2x20@30, 2x20@2, resten av 100g hver (2x40) skal til tørrhumling. Blir det helt grusomt bittert så får jeg heller vanne ut og ha i litt spraymalt for å jekke opp %. :p

Forrige brygg har snart hatt en uke på flaske, så da kan jeg vel prøvesmake i helgen, selv om det er ca en uke for tidlig...  :godtoel:

Det smaker ganske mye bittrere før gjæring, en god del av bitterheten forsvinner i gjæringsprosessen.

Erfaringsmessig så er prøvesmaking etter en uke på flaske ca en måned for tidlig.

Sotrajohnny skrev:
Det smaker ganske mye bittrere før gjæring, en god del av bitterheten forsvinner i gjæringsprosessen.

Erfaringsmessig så er prøvesmaking etter en uke på flaske ca en måned for tidlig.

Klarer du å vente en måned etter flasking så har du mer selvkontroll enn meg i alle fall!  :yes:

Jeg har utebod med ca samme temp som ute, men mye kaldere på dagen og litt varmere på natten. Forrige sjekk lå på 6-7 grader. Er det kaldt nok til klarning? Forrige brygg sto der i tre-fire dager og ble nok ikke helt klart. Er det evt noe jeg kan ha i for å klarne det? Har hatt i supermoss hb under koking.

Sent from my iPad using Tapatalk

Tilbake
Topp