Børge B
Dommer
OK - var ikke så smart som jeg trodde....
Hør her:
10-åringen skulle lage tomtebrygg til jul...
Med nyfrelst-på-hjemmebrygging-pappa hadde hun ingen problemer med å overtale...
Vi kjenner alle de gode tomtebrygg-historiene, så de trenger jeg vel ikke rippe opp i.
Jeg tenkte imidlertid - at jeg med min nyervervede hjemmebryggekunnskap skulle være litt smart !
At vi brukte Idun tørrgjør - var kun for å holde tradisjonene i hevd...
Jeg gjæret tomtebrygget helt ut - til 1001 ! Smart !
Så kontrollerte jeg kullsyreinnholdet - med å tilsette 6 gram sukker pr liter. Smart igjen !
Da unngår vi å lage noen historie som andre kan slå seg på lårene av tenker jeg !
Brygget ble flasket - og satt til karbonering - før jul, med røde jultopper, på blanke ølflasker.
Etter ca 14 dager på badet - til karbonering, ble de satt på matboden.
Ble kullsyre ja. Men om vi åpnet flaskene litt forsiktig - gikk det bra.
Reagerte egentlig på at det ble såpass - uten at jeg tenkte mer over det.
På grunn av at det ble gjæret helt ut - var det ikke mye sødme på det - og det falt ikke helt i smak til 10-åringen.
Bedre med brus.
Ja, ja - tenkte far - og spanderte det høflig på alle besøkende. (uten at de nødvendigvis var så entusiastiske heller...)
En kasse med 24 flasker ble stående på gulvet i matboden, og ca 10 flasker ble stående på øverste hylle i samme bod...
I går morges våknet jeg av et forferdelig lurveleven klokken 07:36.
Jeg var overbevist om at det var katten som veltet juletreet.
Når jeg stod opp - sto imidlertid juletreet støtt som fjell, og jeg begynte å lete etter hva som kunne veltet.
Fant ingenting.
Før jeg skulle i fryseren...
4 flasker med tomtebrygg var ganske jevnt fordelt utover hele boden.
Tak - gulv - vegger - inventar - var godt innsmurt med en blanding av glasskår og tomtebrygg.
Herlig !
Jeg fikk "smuglet" de siste flaskene ut - ved hjelp av det verneutstyr som jeg fant i farten - en håndduk, og et par crocs.
Utenfor åpnet jeg dem opp - og toppen fløy himmelhøyt, og innholdet var tømt gjennom en to-metersstråle på et sekund.
Ingen ytterligere skade skjedd.
Resten av dagen ble brukt med vaskebøtte på matboden.
Så til sakens kjerne: Hva gikk feil ?
Hvorfor kunne jeg ikke slå meg på brystet og si at hjemmebryggekunnskapen virkelig kom til sin rett ?
Noen som vet svaret ?
Hilsen skremt tomtebrygger
Hør her:
10-åringen skulle lage tomtebrygg til jul...
Med nyfrelst-på-hjemmebrygging-pappa hadde hun ingen problemer med å overtale...
Vi kjenner alle de gode tomtebrygg-historiene, så de trenger jeg vel ikke rippe opp i.
Jeg tenkte imidlertid - at jeg med min nyervervede hjemmebryggekunnskap skulle være litt smart !
At vi brukte Idun tørrgjør - var kun for å holde tradisjonene i hevd...
Jeg gjæret tomtebrygget helt ut - til 1001 ! Smart !
Så kontrollerte jeg kullsyreinnholdet - med å tilsette 6 gram sukker pr liter. Smart igjen !
Da unngår vi å lage noen historie som andre kan slå seg på lårene av tenker jeg !
Brygget ble flasket - og satt til karbonering - før jul, med røde jultopper, på blanke ølflasker.
Etter ca 14 dager på badet - til karbonering, ble de satt på matboden.
Ble kullsyre ja. Men om vi åpnet flaskene litt forsiktig - gikk det bra.
Reagerte egentlig på at det ble såpass - uten at jeg tenkte mer over det.
På grunn av at det ble gjæret helt ut - var det ikke mye sødme på det - og det falt ikke helt i smak til 10-åringen.
Bedre med brus.
Ja, ja - tenkte far - og spanderte det høflig på alle besøkende. (uten at de nødvendigvis var så entusiastiske heller...)
En kasse med 24 flasker ble stående på gulvet i matboden, og ca 10 flasker ble stående på øverste hylle i samme bod...
I går morges våknet jeg av et forferdelig lurveleven klokken 07:36.
Jeg var overbevist om at det var katten som veltet juletreet.
Når jeg stod opp - sto imidlertid juletreet støtt som fjell, og jeg begynte å lete etter hva som kunne veltet.
Fant ingenting.
Før jeg skulle i fryseren...
4 flasker med tomtebrygg var ganske jevnt fordelt utover hele boden.
Tak - gulv - vegger - inventar - var godt innsmurt med en blanding av glasskår og tomtebrygg.
Herlig !
Jeg fikk "smuglet" de siste flaskene ut - ved hjelp av det verneutstyr som jeg fant i farten - en håndduk, og et par crocs.
Utenfor åpnet jeg dem opp - og toppen fløy himmelhøyt, og innholdet var tømt gjennom en to-metersstråle på et sekund.
Ingen ytterligere skade skjedd.
Resten av dagen ble brukt med vaskebøtte på matboden.
Så til sakens kjerne: Hva gikk feil ?
Hvorfor kunne jeg ikke slå meg på brystet og si at hjemmebryggekunnskapen virkelig kom til sin rett ?
Noen som vet svaret ?
Hilsen skremt tomtebrygger