Jordbær i Wit.

Heisann.

Kona vil at jeg skal lage et øl til henne som hun kanskje kan drikke. Hun liker overhodet ikke bittert øl, og foreslo at jeg kunne prøve å lage en jordbærwit. Selv betviler jeg litt hvor godt det blir, men prøver en 10L batch for å se. Satser på ca 8IBU.

Det jeg lurer mest på er, hva kan jeg forvente av styggedom i importerte jordbær? de har jo god aroma men smaker lite. Og så er de enten fulle av villgjær, eller sprøytemidler som har tatt knekken på disse og vil ta knekken på ølgjæra?. Burde jeg vaske grundig og pasteurisere på 60-80 grader i 30min?

Noen som har prøvd og kan fortelle meg hva jeg kan forvente?

Laget wit med Bringebær og rips. I begge tilfellene frøs jeg bærene (rips fra hagen, bringebærene fra Eldorado - allerede fryst) og tilsatte i sekundærkaret. Opplevde ikke noen styggedom.

Å tilsette farge og smak til øl er ikke uvanlig nedover i Europa. Var overrasket over hvor ofte jeg så dette når jeg var i Berlin, i Polen er dette helt ordinært å bestille for (unge) kvinner. Ofte blir slikt øl servert med et sugerør i glasset....
Det mest vanlige er å tilsette en form for sirup med ønsket smak og farge når man tapper ølet i glasset. Det var nettopp diskutert litt om dette her i forumet på "Ta ølbryggingen et steg videre!". Selv om man kan spøke litt om dette, er dette faktisk ikke uvanlig i andre land. Det er mange som din kone som ikke synes at bittert øl er godt og da kan dette være et greit alternativt til drikke. Et annet alternativ er som de gjør i England, der blander de sitronbrus i øl og kaller dette "Shandy".
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,9959.msg93528.html#msg93528 http://www.pimpyourbeer.com/

Hvis jordbærsmak var spesielt ønsket så ser jeg de selger på store flasker noe form for jordbær sirup på supermarkedene som drinkemix til "Strawberry Daiquiri", kanskje dette kunne vært et enkelt alternativ å prøve ut?

Bare pass på mengden, en kompis av meg gjorde dette med bringebær (Han frøs de først). Jeg syns det ble litt vel mye med 2 pakker fra eldorado.. Hvor mye de veier aner jeg ikke.

Soset litt mye, og det hele gikk i glemmeboka. men da har jeg i allefall en wit, men uten jordbær denne gang...

Tilbake
Topp