Stig Aa.
Norbrygg-medlem
Har generelt ikke truffet OG på mine brygg og har vært noget oppgitt og sur på grunn av dette. Satte meg ned i kveld for å lære meg å beregne utbytte for hånd. Fant da ut at jeg har hatt i snitt 82% utbytte (?). Jeg visste ikke om jeg skulle juble eller om jeg hadde regnet feil.
En gang for alle, er det slik jeg gjør det?
x kg malt X potensielt utbytte/liter kok
Det tallet jeg da får deler jeg med OG jeg faktisk fikk.
Regner da ut fra maks utbytte med: Basemalt (296), Crystal (268) Chocolate/Amber/Roasted/Black (270), Hvete (225), Ymse sukker (375).
Med denne utregningsmetoden får jeg 82% utbytte på alle mine brygg, men det ligger generelt 5-7 tall under det oppskriftene/Beersmith sier!!!!
Jeg fikk j 83% utbytte på Halvor India Brown ale selv om jeg fikk OG på 60 og oppskriften sier 65-70
Skal jeg juble av mitt utbytte, eller grine av mine mattekunnskaper?
En gang for alle, er det slik jeg gjør det?
x kg malt X potensielt utbytte/liter kok
Det tallet jeg da får deler jeg med OG jeg faktisk fikk.
Regner da ut fra maks utbytte med: Basemalt (296), Crystal (268) Chocolate/Amber/Roasted/Black (270), Hvete (225), Ymse sukker (375).
Med denne utregningsmetoden får jeg 82% utbytte på alle mine brygg, men det ligger generelt 5-7 tall under det oppskriftene/Beersmith sier!!!!
Jeg fikk j 83% utbytte på Halvor India Brown ale selv om jeg fikk OG på 60 og oppskriften sier 65-70
Skal jeg juble av mitt utbytte, eller grine av mine mattekunnskaper?