Juble eller grine?

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Har generelt ikke truffet OG på mine brygg og har vært noget oppgitt og sur på grunn av dette. Satte meg ned i kveld for å lære meg å beregne utbytte for hånd. Fant da ut at jeg har hatt i snitt 82% utbytte (?). Jeg visste ikke om jeg skulle juble eller om jeg hadde regnet feil.

En gang for alle, er det slik jeg gjør det?

x kg malt X potensielt utbytte/liter kok
Det tallet jeg da får deler jeg med OG jeg faktisk fikk.

Regner da ut fra maks utbytte med: Basemalt (296), Crystal (268) Chocolate/Amber/Roasted/Black (270), Hvete (225), Ymse sukker (375).

Med denne utregningsmetoden får jeg 82% utbytte på alle mine brygg, men det ligger generelt 5-7 tall under det oppskriftene/Beersmith sier!!!!

Jeg fikk j 83% utbytte på Halvor India Brown ale selv om jeg fikk OG på 60 og oppskriften sier 65-70:confused:

Skal jeg juble av mitt utbytte, eller grine av mine mattekunnskaper?

Jeg kan ikke hjelpe deg med matta, for manuell utregning av effektivitet har jeg bare gjort mens jeg leste How to brew :) Jeg bruker denne til å beregne effektivitet: http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/

MEN, du trenger egentlig ikke å vite effektiviteten din for å treffe OG. Det du trenger for å treffe OG er å kunne regne med "gravity points". Når jeg brygger er sluttvolum variabelen - jeg vil heller ha mer/mindre vørter med riktig OG enn planlagt mengde med for lav/høy OG. Hvis jeg ender med veldig annerledes volum enn planlagt regner jeg kanskje om humletilsetningene, men vanligvis er variasjonene innafor hva jeg gidder å bry meg med.

Når mesken er ferdig så trenger du to ting: volum, og SG. "Gravity points" er da tallene bak punktumet i SG. La oss ta et eksempel fra min bryggekveld i går:

Volum til kok: 21.5l
SG: 1.072
Ønsket OG: 1.053

Totale gravity points: 21.5 x 72 = 1548
Volum med SG 1.053: 1548 / 53 = 29.2

Altså er mesken min "verdt" 29.2 liter med SG 1.053 vørter. Jeg koker av ca 4 liter i timen, så på 90 minutter blir det ca 6 liter. Dermed topper jeg opp med (29.2 - 21.5 + 6) = 13.7 liter kokende vann. I teorien. Jeg har ikke veldig nøyaktig mål av volum i kjelen, pluss at vørteren må være 100% homogen for at denne beregningen skal holde vann. Så, for å unngå å vanne ut for mye, topper jeg da med 10 liter, lar det koke 5 minutter eller så, og tar en ny SG-måling og gjør samme utregning en gang til. Hvis jeg nå igjen får svar at jo, her er det 29.2 liter med SG 1.053 så øker selvtilliten. Noen ganger får man andre svar.

Jeg måler et par ganger i løpet av koket, og topper gjerne opp et par liter med kun 15 minutter igjen, hvis jeg ligger an til å treffe over OG. Trikset er å alltid være litt konservativ, for om du vanner ut for mye må du enten se deg fornøyd med lavere SG, eller lengre kok. Hvis du jobber med en lys øl er sjelden lengre kok spesielt ønskelig.

Håper det var til hjelp.

Dette fordrer selvfølgelig at mesken var effektiv nok til at SG er høy nok til å nå OG etter 60-90 minutter kok. Om du mesker i enorme mengder vann kan du allerede her være på tynn is. Da er i så fall langt kok eneste mulighet. Men det har aldri skjedd meg. Du kan også regne ut forsvarlig mengde vann til mesk på forhånd:

Max meskevolum: Ønsket volum + avdamping + 0.5l/kg (absorbert i malt, kan være opp til 1l/kg) + skyllevann.

Igjen, for å bruke gårsdagens brygg som eksempel: Jeg brygger BIAB. Jeg var litt opptatt med gressklipp osv under mesk/kok, så jeg gadd ikke å skylle, men tok meg noen minutter til å skvise meskeposen litt. Endte med 70% effektivitet, helt ok for en halvlat bryggesesjon. Ville ha ca 25 liter med OG 1.053. Maks meskevolum: 25l + 6l (avdamping) + ~4 (tapt i maltabsorbopsjon) = 35 liter. Med tanke på at jeg skal ha 7kg malt sammen med dette vannet i en 36l kjele så begrenser det seg greit sjøl, meska med 28l eller noe sånt.

Takker for innspill:). Har lest det du har skrevet før om dette og denne metoden skal være mitt neste mål - altså hvordan justere ønsket OG underveis. Jeg lagrer det under 'nærles når den tid kommer'.
Før jeg begynner å justere underveis vil jeg forstå den OG/meskeeffekten jeg faktisk har. Og den forstår jeg tydeligvis ikke helt. o_O

Regner da ut fra maks utbytte med: Basemalt (296), Crystal (268) Chocolate/Amber/Roasted/Black (270), Hvete (225), Ymse sukker (375).
Først en kommentar til disse tallene: når jeg omsider gadd å sette meg inn i "tech specs" for maltet jeg bruker fant jeg fort ut at basemaltet lå høyere i potensiale enn dette. Jeg måtte opp i 316 om jeg skulle følge maltprodusent sine tall, og forskjellen fra 296/300 til 316 utgjør en god del på resultatet... å regne meskeutbytte er noe herk, men stabilt/forutsigbart utbytte er uansett det viktigste imo.

Mitt beste tips til å treffe OG er:
- Skaff deg et refractometer om du ikke har det
- Sørg for at du vet hva slags avkok du har

Jeg klarer alltid å treffe innenfor et par points av OG, fordi jeg tar meg god tid under skyllingen til å ta stikkprøver med refractometer, og jeg kjenner avkoket mitt. Mao. vet jeg hva jeg må ha pre-boil for å treffe OG. Etter hvert som man lærer seg utstyret sitt å kjenne så blir behovet for stikkprøver færre nettopp pga. forutsigbarhet...

Når du sier at dine brygg ligger "generelt" 5-7 poeng under forventet OG, vil det si ganske konsistent 5-7 under OG? Hvis det er tilfellet er det ikke logisk å nedjusterer effektiviteten din (som jeg antar at du har track på) med 6 poeng?

Når du sier at dine brygg ligger "generelt" 5-7 poeng under forventet OG, vil det si ganske konsistent 5-7 under OG? Hvis det er tilfellet er det ikke logisk å nedjusterer effektiviteten din (som jeg antar at du har track på) med 6 poeng?
Dette forsto jeg ikke.

Spørsmålet er: Hvordan kan det ha seg at OG ligger under 5-7 poeng i forhold til oppskriftene på alle mine brygg (og der oppskriftene sier at de går ut fra 75% effektivitet), mens dersom jeg selv måler meskeeffekten for hånd eller meskekalkulator, så ligger jeg på 80-82%? Jeg forstår det ikke.

Dette forsto jeg ikke.

Spørsmålet er: Hvordan kan det ha seg at OG ligger under 5-7 poeng i forhold til oppskriftene på alle mine brygg (og der oppskriftene sier at de går ut fra 75% effektivitet), mens dersom jeg selv måler meskeeffekten for hånd eller meskekalkulator, så ligger jeg på 80-82%? Jeg forstår det ikke.
Det er jo da svært sannsynlig at du regner feil - du har to konkrete forslag å ta tak i: kalkulatoren jeg foreslo (eller en annen), eller å dobbeltsjekke tallene for maks utbytte.

Nå skal det også sies at jeg pleier å skalere opp oppskrifter jeg finner ved å gange alt med 1.2. (Vann og malt +++) Men det skal vel ikke ha noen betydning?

Det er jo da svært sannsynlig at du regner feil - du har to konkrete forslag å ta tak i: kalkulatoren jeg foreslo (eller en annen), eller å dobbeltsjekke tallene for maks utbytte.
Fikk tilsvarende ved å bruke nevnte kalkulator. Skal trippelsjekke i kveld....

Hva med målefeil? Bruker du refraktometer eller hydrometer? Det er lurt å vente med å måle/regne til du har kokt noen minutter, ettersom det tar litt tid å få vørteren homogen. Måler du rett etter mesk er det fort gjort å få veldig feil tall.

Når du sier at oppskriftene går ut fra 75% effektivitet, er du sikker på at det er meskeutbytte? Det kan ikke være brewhouse efficiency eller kettle efficiency?

Uansett, ref. mitt forrige innlegg: hvis jeg på regnestykket fra min forrige batch bruker ditt tall (296) på pilsnermaltet går meskeutbyttet mitt opp 5%... (jeg bruker 316 som ser ut til å matche spec's fra produsent). En annen ting jeg ser nå er at du skriver "Hvete (225)", hvis du mener 225 i utbytte fra hvetemalt bommer du i hvert fall grovt på regnestykket ditt, hvete gir stort sett bedre utbytte enn basemalt (jeg brukte 317 i min forrige batch med hvete ser jeg).

Sist redigert:
Jeg kommer ikke til å gi meg før jeg forstår dette. Har lest mye av det som står om dette på forumet og, dersom jeg ikke misforstå, så er effekttallene jeg har oppgitt øverst i tråden de tallene som brukes. Brewhouse efficienncy er, utfra det jeg forstå, noe annet enn det jeg er ute etter.

Kan noen regne ut (og vise hvilke tall de ligger til grunn) hvilken effekt jeg har dersom jeg har fått OG på 43 med 4,7 pale malt og 0,25 carapils - 29 liter kok. Ut fra oppskriften skulle OG ligge på 49.

Pale ale potensiale: 8,3454 * 36 = 300
Carapils potensiale: 8,3454 * 33 = 275
(tall fra BS sin grain-list)

300 * 4,7 /29 = 48,62
275 * 0.25 /29 = 2,37

(43/50,99)*100 = 84,33% meskeutbytte (conversion)

Er i hvert fall slik jeg regner ut mitt, og det pleier å stemme ganske bra med conversion efficiency som brewersfriend oppgir.

Hvis du har en oppskrift som krever 96% meskeutbytte (som OG på 49 tilsvarer) er den mildt sagt ganske kravstor...

Det må være feil enten i oppskriften eller i måten du leser den på. Du sier "før kok". Jeg antar at oppskriften har et beregnet sluttvolum? Det du måler før kok kalles ofte Boil Gravity, BG. Tviler på at denne var spesifisert til 1.049? Det blir i så fall som @Sjakkt sier relativt ambisiøst.

Pale ale potensiale: 8,3454 * 36 = 300
Carapils potensiale: 8,3454 * 33 = 275
(tall fra BS sin grain-list)

300 * 4,7 /29 = 48,62
275 * 0.25 /29 = 2,37

(43/50,99)*100 = 84,33% meskeutbytte (conversion)

Er i hvert fall slik jeg regner ut mitt, og det pleier å stemme ganske bra med conversion efficiency som brewersfriend oppgir.

Hvis du har en oppskrift som krever 96% meskeutbytte (som OG på 49 tilsvarer) er den mildt sagt ganske kravstor...

Det er slik jeg også har regnet det ut! Men har fått lavere OG enn oppskriftene sier i 90% av mine brygg! Jeg kan da ikke ha truffet på 20 oppskrifter som krever 96% utbytte?! Jeg har hentet oppskrifter fra vanlige bryggebøker, forumet og nettet.

@cjohansen : med før kok, mener jeg kokevolum, ikke gravity.

Oppskriften i eksempelet er hentet fra Brygg ditt eget øl, av Greg Hughes, og det står at forventet OG skal være 50.

Jeg lagde i helgen Halvor India Brown ale. Fikk OG på 60, mens oppskriften sier 65-70 http://www.bryggselv.no/users/binde...tt_oppskrifter/ABC_Halvor_India_Brown_Ale.pdf

Forstørret oppskriften (ganget alt med 1.3) og fikk:
7. kg maris otter
0.28 kg special B
0.28 Caramalt
0.22 chocolate
0,2 Brown malt
360 gram demererasukker.

Jeg brukte (ser jeg nå) mindre vann enn jeg skulle (oppskriften sier 28 liter kok (ganger med 1.3 gir 36.4 lier)) men hadde 33.5 liter til kok (burde vel derfor få enda beder effekt?)

Dersom jeg regner det ut, får jeg at jeg hadde effekt på 76, mens oppskriften sier at man skal få OG på 65-70 med 75% effekt (og jeg brukte i tillegg mindre vann....)

tallene henter jeg forøvrig herfra: www.beersmith.com/Grains/Grains/GrainList.htm

Jeg gir opp. Dette kommer jeg ikke til å forstå. Jeg tar en øl.

Halvor er beregnet å gi en OG på like under 70 med 85 % utbytte, ikke 75 %, slik det står i oppskriften du linker til. Ikke vet jeg hvorfor det står 75 % der, men det stemmer nok ikke. Når jeg lager oppskrifter for Bryggselv legger jeg alltid 85 % til grunn for beregningene. Men potensielt utbytte fra malttyper varierer. Jeg bruker faste tall og regner med penn og papir, rett og slett fordi det har vist seg å stemme i praksis i eget bryggeri.

Halvor er beregnet å gi en OG på like under 70 med 85 % utbytte, ikke 75 %, slik det står i oppskriften du linker til. Ikke vet jeg hvorfor det står 75 % der, men det stemmer nok ikke. Når jeg lager oppskrifter for Bryggselv legger jeg alltid 85 % til grunn for beregningene. Men potensielt utbytte fra malttyper varierer. Jeg bruker faste tall og regner med penn og papir, rett og slett fordi det har vist seg å stemme i praksis i eget bryggeri.

Ok. Da driter jeg i Beersmith og det tilfeldige oppskrifter sier at OG skal/bør være. Jeg skal regne det ut manualt. Og konklusjonen på om jeg skal le eller grine blir: Jeg ler - siden det viser seg at jeg har generelt utbytte på over 80%, og ikke rundt 68, slik jeg fryktet. Kanskje.
En annen ting: selv om matteutregningene ikke stemmer, så stemmer det alltids å ta seg en øl ;).

Over og ut.

Tilbake
Topp