juleøl ekstrakt

Har ikke prøvd, men kanskje munich ekstrakt, lang koketid, tysk humle 60 IBU: 25, 15 min 1g/liter.

du kan brygge alle de samme ølla med ekstrakt brygging (brew in a bag)
som du ellers kan
hva er det du lurer på?

Ok Loebrygg kan jeg det?
Jeg trodde jeg måtte ha en spesifisert oppskrift når jeg brygget malt ekstrakt versjon?
Hvordan kan jeg vite hvor mye malt ogsånn jeg skal ha om jeg følger en vanlig oppskrift?

som du ellers kan
hva er det du lurer på?
Har ikke prøvd, men kanskje munich ekstrakt, lang koketid, tysk humle 60 IBU: 25, 15 min 1g/liter.

som du ellers kan
hva er det du lurer på?
member: 23696"]Ok Loebrygg kan jeg det?
Jeg trodde jeg måtte ha en spesifisert oppskrift når jeg brygget malt ekstrakt versjon?
Hvordan kan jeg vite hvor mye malt ogsånn jeg skal ha om jeg følger en vanlig oppskrift?

Du skriver at du brygger ekstrak (BIAB)
da stepper eller mesker du jo noe av malten i BIAB
bare bytt deler ut av basemalten med ekstrakt

Tror du blander BIAB med partial mash.
Partial mash: All basemalten kan vel byttes ut med ekstrakt, spesialmalt må steepes..
BIAB: Akkurat som vanlig bryrring, alt meskes.

som du ellers kan
hva er det du lurer på?
Tror du blander BIAB med partial mash.
Partial mash: All basemalten kan vel byttes ut med ekstrakt, spesialmalt må steepes..
BIAB: Akkurat som vanlig bryrring, alt meskes.
Ok kanskje jeg gjør det, men i øl boka mi er det forskjellige versoner, en ekstrakt og en vanlig.
Det er jo egentlig mye av det samme bare man ikke mesker ogsånn.
Men siden jeg skal ha mindre malt er jo spm egentlig hvor mye malt man skal ha.

Du skriver at du brygger ekstrak (BIAB)
da stepper eller mesker du jo noe av malten i BIAB
bare bytt deler ut av basemalten med ekstrakt
Ja det stemmer at jeg brygger med metoden brew in a bag.
Men jeg vet at jeg skal ha mindre malt en og brygge på vanlig måten, men spm er jo hvor mye mindre malt du skal ha en hoved oppskriften.
I dag har jeg en øl bok med oppskrift og der har dem regnet ut mindre malt for meg mens resten er jo det samme.
Finnes det noen kalkulatorer på dette?

Du kan igrunn gange basemalt med 0,75
1 kg basemalt ~ 0,75 kg LME ~ 0,6 kg DME
Ok kan jeg det ja, det var jeg ikke klar over.
Så får og finne ut hvor mye malt ekstrakt jeg skal ha i tar jeg kg i den vanlige oppskriften og ganger det med 0,75 for og finne ut hvor mye maltekstrakt jeg behøver?

ja
men husk, munich malt må meskes, da holder det ikke bare å trekke som spesialmalt
du kan evt. bruke Munichmalt ekstrakt

ja
men husk, munich malt må meskes, da holder det ikke bare å trekke som spesialmalt
du kan evt. bruke Munichmalt ekstrakt
Ok så all munichmalt må meskes? det visste jeg ikke, det sto det ikke noe om :( fint og vite. men når jeg regner 6 kg ganger 0,75 får jeg mere maltekstrakt en det står i min oppskrift, det var litt rart. men når jeg vet utregningen kan jeg jo bruke alle oppskrifter og det er kjekt :) takk for det.
Men et spm om koketiden 1 t er nok?

Tilbake
Topp