Ok det kan jeg kanskje prøve...Har ikke prøvd, men kanskje munich ekstrakt, lang koketid, tysk humle 60 IBU: 25, 15 min 1g/liter.
du kan brygge alle de samme ølla med ekstrakt brygging (brew in a bag)
som du ellers kan
hva er det du lurer på?
Har ikke prøvd, men kanskje munich ekstrakt, lang koketid, tysk humle 60 IBU: 25, 15 min 1g/liter.
member: 23696"]Ok Loebrygg kan jeg det?du kan brygge alle de samme ølla med ekstrakt brygging (brew in a bag)
som du ellers kan
hva er det du lurer på?
du kan brygge alle de samme ølla med ekstrakt brygging (brew in a bag)
som du ellers kan
hva er det du lurer på?
Har ikke prøvd, men kanskje munich ekstrakt, lang koketid, tysk humle 60 IBU: 25, 15 min 1g/liter.
Ok kanskje jeg gjør det, men i øl boka mi er det forskjellige versoner, en ekstrakt og en vanlig.Tror du blander BIAB med partial mash.
Partial mash: All basemalten kan vel byttes ut med ekstrakt, spesialmalt må steepes..
BIAB: Akkurat som vanlig bryrring, alt meskes.
Ja det stemmer at jeg brygger med metoden brew in a bag.Du skriver at du brygger ekstrak (BIAB)
da stepper eller mesker du jo noe av malten i BIAB
bare bytt deler ut av basemalten med ekstrakt
Ok kan jeg det ja, det var jeg ikke klar over.Du kan igrunn gange basemalt med 0,75
1 kg basemalt ~ 0,75 kg LME ~ 0,6 kg DME
Ok så all munichmalt må meskes? det visste jeg ikke, det sto det ikke noe om fint og vite. men når jeg regner 6 kg ganger 0,75 får jeg mere maltekstrakt en det står i min oppskrift, det var litt rart. men når jeg vet utregningen kan jeg jo bruke alle oppskrifter og det er kjekt takk for det.ja
men husk, munich malt må meskes, da holder det ikke bare å trekke som spesialmalt
du kan evt. bruke Munichmalt ekstrakt