Juleøl - for sent?

Åneida! Med riktig gjærmengde og oksygenering så holder både september og oktober. Gårsåbraatte.

Har brygget "førjulsglede" et par ganger med stort hell. Vi fant den i en av bøkene, men mener den finnes ett sted her inne også.

I medlemsseksjonen finner du Gahr sin Andrime Old Ale - nydelig jueøl og versjon av den er helt fin til drikking etter 3 mnd lagring i den mørk og skummel ølkjeller.

Bumper denne.

Tradisjonelt norsk juleøl. Maltsmak med litt karamell og sjokolade med hint av frukt (rosiner). Mektig. Godt.
Alkoholinnhold sånn ca 6%-ish. Lager. :)

For en nybegynner blir det å lete på nettet etter oppskrifter rein bingo. Må finne en som ''ser'' bra ut.
Humlen gjetter jeg meg til; 25-35 IBU Northern Brewer på 60-minutter. Eller noe sånt. Spiller ikke så stor rolle.

Maltseddelen derimot? Noen forslag?

Hvor mye tro du man kan endre uten at det blir helt ulikt?

Wlp 833 ---> wlp 029 ved 11-12C? (Har slurry og kjølevanntemperaturen er høy for lagergjær nå.)
Dropper nellik, lakris og appelsinskall og bruker dobbel dose kanel og vanilje? Evt mer enn det?
4-5 gram pepper?
Bytter ut 200g cara 120 med spes b?

Angående nellik, skulle brygge juleøl sist år, ville ha nellik og kanel i en imperial stout og ville ha råd om hvordan man bruker dette, men "alle" sa at dette burde vi styre unna.. Så i frykt for å ødelegge 25 liter med stout, brygget vi den uten nellik og kanel. Vi var derimot veldig nysgjerrig på hva krydderiene ville hatt for seg, så vi kokte opp en te av nellik og kanel, og slengte oppi 10 av flaskene. Vi angret på at vi ikke hadde krydder i hele batchen etterpå.. :)

Har smålig begynt å kikke litt på et øl til jul, og har tenkt på en munchener dunkel(bayer) som utgangspunkt. Prøvde meg på å lage kandissirup her en dag, ble svært vellykket! Kan dette tilsettes for smak, eller vil dette bare gi tørrere øl?

Forslag til oppskrift:

5 kg Munich
100 g Sjokolademalt

Mesk 67 °C 60 min.

50 g Hallertauer Mittelfrüh 90 minutter
15 g H. Mittelfrüh 15 min

2 pakker Saflager W34/70

Det kan gi godsmak det
Hvis du frykter det vil tørre ut øllet får du bare prøve å meske litt høyt,
men tror ikke du skal frykte det med bortimot 100% munich
hva er target OG?
Liker det enkle oppsettet på øllet ditt ;)

Det er vel opp til deg, men hvis du frykter tørt øl og ikke vil gå bananas
prøv 5% (~250g)
Du kan også la det heve OG litt så ikke det blir for tynt

Tilbake
Topp