Juleølsmaking. Hjelp til rekkefølge.

Da er det handlet inn til årets juleølsmaking, ønsker i den forbindelse hjelp til å plassere de i rekkefølge. Det serveres ca. 0,12 dl. pr. øl i stettglass. De varianter som vi har i 2 årganger serveres paralelt.

Tanken er å fordele Rød jul, Sur Yule og Winter in Bangladesh som øl nr. 4,8 og 12 for å brekke opp maltsødmen litt.

Ønsker også tips til hvilke oster og annet tilbehør som kan serveres til!

Tilfeldig rekkefølge:
Ringnes Julebokk Oslo 9,0 %
Nøgne Ø God Jul Grimstad 8,5 %
Nøgne Ø Rød Jul Grimstad 8,0 %
Nøgne Ø Underlig Jul Grimstad 6,5 %
Aas Vellagret Juleøl Drammen 9,0 %
Austmann Stille Natt Trondheim 9,0 %
Berentsens Julefnugg Egersund 6,5 %
Kinn Tomasmesse 2014 Florø 10,5 %
Kinn Tomasmesse 2015 Florø 10,5 %
Ægir Ylir Julebrygg 2014 Flåm 7,0 %
Ægir Ylir Julebrygg 2015 Flåm 7,0 %
Skjeggbryggeriet Nisseskjegg Bryne 6,4 % (Old Ale)
To Øl Sur Yule Belgia 5,3 %
Amager Bryghus Winter in Bangladore
Danmark 6,0 %
Delirium Christmas 2014
Belgia 10,0 %
Delirium Christmas 2015
Belgia 10,0 %
 
Underlig Jul bør ihvertfall komme sist, pga ekstreme mengder krydder som kommer til å prege smaksløkene lenge. Matfølge til denne kan være julekaker, det er lite annet den egner seg til. Tomasmesse = blåmuggost, f.eks. Kraftkar. Aas Vellagret kan muligens match rype.
 
Jeg er uenig idet Thomasmesse f.eks har kraftigere smak selv om den ikke er "krydret" så jeg ville plassert den etter


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg er uenig idet Thomasmesse f.eks har kraftigere smak selv om den ikke er "krydret" så jeg ville plassert den etter

Der Tomasmesse er rund, kompleks og rik på toner fra maltet og gjæren, er Underlig Jul knallhard på tilsatt krydder som kanel, nellik, kardemomme og ingefær. Tomasmesse har riktignok mer alkohol enn Underlig Jul, men krydderiene påvirker her smaksløkene mer enn alkoholen bedøver. Forøvrig blir begge ølene bedre med et år eller to i kjelleren!
 
Jeg liker Underlig Jul fersk
Hadde det vært ment at den skulle lagres ville de brukt mindre krydder
 
Slik ville jeg gjort

Skjeggbryggeriet Nisseskjegg Bryne 6,4 % (Old Ale)
Amager Bryghus Winter in Bangladore Danmark 6,0 %
Ægir Ylir Julebrygg 2015 Flåm 7,0 %
Ægir Ylir Julebrygg 2014 Flåm 7,0 %
Aas Vellagret Juleøl Drammen 9,0 %
Austmann Stille Natt Trondheim 9,0 %
To Øl Sur Yule Belgia 5,3 %
Berentsens Julefnugg Egersund 6,5 %
Nøgne Ø Rød Jul Grimstad 8,0 %
Nøgne Ø Underlig Jul Grimstad 6,5 %
Nøgne Ø God Jul Grimstad 8,5 %
Ringnes Julebokk Oslo 9,0 %
Kinn Tomasmesse 2015 Florø 10,5 %
Kinn Tomasmesse 2014 Florø 10,5 %
Delirium Christmas 2015 Belgia 10,0 %
Delirium Christmas 2014
Belgia 10,0 %
 
Jeg ville tatt den vertikale testingen for seg. Ikke lett å kjenne hvordan en Tomasmesse har modnet, når man først har bombardert smaksløkene og hodet med så mange sterke øl.
 
Ikke uenig hvis målet var finsmaking. Her er vel heller målet en artig kveld. Det er klart, det skal smakes, men med så mange øl er ikke forholdene lagt til rette for å optimalt sammenligne øl.
 
Med så mye juleøl ville jeg kjøpt inn mye mere surøl og servert ofte. Kommer til å bli drittlei og alt smaker det samme :) men artig å teste årganger opp mot hverandre
 
Tilbake
Topp