Juleøltest - Hvilken rekkefølge serverer man?

Jeg skal arrangere årlig juleøltest i morgen. I tradisjon tro kommer jeg til å kjøre blindtest og skjule etiketten på flaskene. Litt av utfordringen fra tidligere år er at vi ikke har vært flinke nok til å servere i riktig rekkefølge. Det betyr eksempelvis at en lys ØL med lite bitterhet (tror eksempelvis det var en som het Nøgne Ø - Hvit jul i fjor) ikke kommer til sin rett om man har drukket en seig rakker på 15 prosent rett før.

Tenkte derfor jeg kunne spørre folk her. Limer inn øltypene så kan dere sette opp forslag til rekkefølge. Bruk da nr på øltypene og argumenter gjerne for hvorfor det bør være slik. Jeg har ikke smakt noen av disse selv. Beskrivelsen er hentet fra Vinmonopolets nettside.

  • 1. Amundsen Rebel King Christmas
    • Porter & stout Norge 8,5% Svart. Kaffe, vanilje og sjokolade. Myk og rund kropp med smak av kaffe, sjokolade og vanilje.
  • 2. Delirium Christmas
  • Klosterstil Belgia 10,0% Middels dyp gyllenbrun. Preg av mellommørk malt, vørter- og krydderkake. Fruktig og litt sursøt, hint av krydder.​
  • 3. BrewDog Hoppy Christmas
    • India pale ale Skottland 7,2% Ravgul. Honning, krydder og humle. Fruktig. Medium fylde, svakt bitter, krydder og karamell i avslutningen.
  • 4. Mikkeller Via To From
    • Porter & stout Belgia 8,0% Mørk brunt. Mørk brent malt, humle, krydder og sjokolade. Velbalansert, søt, bitter, krydder og mørk sjokolade.
  • 5. Mikkeller Hoppy Lovin` Christmas IPA
    • India pale ale Belgia 7,8% Gyllen. Appelsin, noe furu, fersken og ingefær. Karamell, ingefær, humle, svakt bitter og sitrus i avslutning.
  • 6. Mikkeller A Red and White Christmas
    • Spesial Belgia 8,0% Gyllen oransje. Humle, kjeks, fersken og appelsinskall. Vellbalansert, appelsin, krydder.
  • 7. Mikkeller Santa`s Little Helper
    • Spesial Belgia 10,9% Mørk brun. Tørket frukt, røykt malt, brunt sukker og nøtter. Rundt og vellbalansert med smak av julekrydder.
  • 8. Northern 12 Malts of Xmas-brew
    • Spesial Norge 6,0% Dyp rød. Søtlig. Alt av maltens smaker, fra julekake til karamell.
  • 9. To Øl Shameless Santa
    • Red/amber Danmark 10,5% Rødgyllen, hvitt skum. Fruktige aromaer av sitrus, moden frukt og kjeks fra maltsødmen. Belgisk strong ale med juletoner, sitrus, malt, kjeks og appelsin.
  • 10. Lervig Christmas Shake
    • Lys ale Norge 5,9% Lys. Aromatisk, malt, humle og tropiske frukter. Friskt, med balansert bitterhet.
  • 11. Kinn Solsnu
    • Saison farmhouse ale Norge 7,5% Lys kobber. Brød, urter, karamell og hint av krydder. Balansert malt med kompleks smak.
  • 12. Haandbryggeriet Bestefar
    • Spesial Norge 9,0% Mørk brun. Sjokolade, tørkede frukter, knekk og kaffe. Sjokolade, tørkede frukter, knekk og kaffe.
  • 13. 7 Fjell 7 Sorter Christmas Ale
    • Brown ale Norge 6,5% Dyp nøttebrun. Krafitg maltpreg, karamell og mørk sjokolade. Mørk karamell, ristede nøtter, lær og nystekt brød.
 
Hjelpes meg! Her var det mye sterk og god drikke.
Tror det fort blir vanskelig å plukke ut smakene etter et par prøvesmakinger.
Nummer 10 er kanskje den rette å starte med.
Nummer 5 og 6 etterpå. Siden de er av det lyse slaget.
Så nummer 11. Solsnu ligger litt unna de mørke.
Så de røde kanskje.
Nummer 1 nest sist sa den kanskje har kaffesmak.
Nummer 7 til slutt siden den har røykmalt i.
Uansett rekkefølge tror jeg det blir en lystig kveld.
 
Høres veldig fornuftig ut! Ble mange Mikeller her, men håper det ikke skal ha så mye å si :) Er jo forskjellige typer ØL og de virker lovende alle sammen
 
Da kom jeg frem til følgende oppsett. Funker det?
  • 1. Lervig Christmas Shake
    • Lys ale Norge 5,9% Lys. Aromatisk, malt, humle og tropiske frukter. Friskt, med balansert bitterhet.
  • 2. Mikkeller Hoppy Lovin` Christmas IPA
    • India pale ale Belgia 7,8% Gyllen. Appelsin, noe furu, fersken og ingefær. Karamell, ingefær, humle, svakt bitter og sitrus i avslutning.
  • 3. BrewDog Hoppy Christmas
    • India pale ale Skottland 7,2% Ravgul. Honning, krydder og humle. Fruktig. Medium fylde, svakt bitter, krydder og karamell i avslutningen.
  • 4. Mikkeller A Red and White Christmas
    • Spesial Belgia 8,0% Gyllen oransje. Humle, kjeks, fersken og appelsinskall. Vellbalansert, appelsin, krydder.
  • 5. Kinn Solsnu
    • Saison farmhouse ale Norge 7,5% Lys kobber. Brød, urter, karamell og hint av krydder. Balansert malt med kompleks smak.
  • 6. Northern 12 Malts of Xmas-brew
    • Spesial Norge 6,0% Dyp rød. Søtlig. Alt av maltens smaker, fra julekake til karamell.
  • 7. To Øl Shameless Santa
    • Red/amber Danmark 10,5% Rødgyllen, hvitt skum. Fruktige aromaer av sitrus, moden frukt og kjeks fra maltsødmen. Belgisk strong ale med juletoner, sitrus, malt, kjeks og appelsin.
  • 8. 7 Fjell 7 Sorter Christmas Ale
    • Brown ale Norge 6,5% Dyp nøttebrun. Krafitg maltpreg, karamell og mørk sjokolade. Mørk karamell, ristede nøtter, lær og nystekt brød.
  • 9. Mikkeller Via To From
    • Porter & stout Belgia 8,0% Mørk brunt. Mørk brent malt, humle, krydder og sjokolade. Velbalansert, søt, bitter, krydder og mørk sjokolade.
  • 10. Amundsen Rebel King Christmas
    • Porter & stout Norge 8,5% Svart. Kaffe, vanilje og sjokolade. Myk og rund kropp med smak av kaffe, sjokolade og vanilje.
  • 11. Haandbryggeriet Bestefar
    • Spesial Norge 9,0% Mørk brun. Sjokolade, tørkede frukter, knekk og kaffe. Sjokolade, tørkede frukter, knekk og kaffe.
  • 12. Mikkeller Santa`s Little Helper
    • Spesial Belgia 10,9% Mørk brun. Tørket frukt, røykt malt, brunt sukker og nøtter. Rundt og vellbalansert med smak av julekrydder
  • 13. Delirium Christmas
    • Klosterstil Belgia 10,0% Middels dyp gyllenbrun. Preg av mellommørk malt, vørter- og krydderkake. Fruktig og litt sursøt, hint av krydder.
 
Funker helt sikkert. Skulle likt å vært flue på veggen når dere skjenker i de siste glassene. He he ....
Av erfaring vet jeg at smaker fort blir vanskelig å plukke ut når en har drukket litt, og også at ølet bare blir bedre og bedre :).
Lykke til med testen.
 
Et tips er å kjøpe inn kapteinskjeks og gnaske dette mellom hvert øl. Smaker papp men bidrar til å rense smaksløkene :)
 
Tilbake
Topp