Justere humle etter utbytte?

john petter

Fylkesstyre
Hei,
jeg sliter med å komme helt i mål på 25 liter og riktig OG på all grain-settene fra Bryggselv.
Jeg bruker en Netthandelen brygger, svakt modifisert. Jeg opplever den som litt underdimensjonert, og jeg må ofte koke i en ekstrakjele fordi bryggeren blir full. Har pleid å ende på mellom 22,5 - 24 liter i gjæringskaret.

Justerer dere ned humlemengdene, eller kjører dere det som kommer med settene?
Jeg vil tro at mindre utbytte og humling som om det var fullt utbytte vil gi litt for humlerikt øl.

Men hvis han ikke får høyere SG bare lavere utbytte ville det være naturlig å justere ned humla tilsvarene om man er redd for at det blir for humlerikt
men jeg ville ikke gjort det

Takk for svar og link!

To siste bryggene:
Target 25 liter med OG 1.060 - 65, ble 24 liter 1.064.
Target 25 liter med OG 1.046, ble 23,2 liter 1.048.

Innser egentlig nå at dette kanskje ikke er så verst med mitt opplegg. (Skulle hatt henholdsvis 0,91 liter og 1,76 liter mer vørt på korrekt OG.)
Og at eventuell reduksjon av humlen for å nå riktig IBU etter oppskrift ville vært liten.

Det blir en godt humlet Amber ale til jul og en humlerik APA om 4-5 uker. Gleder meg! :)

(Ser en større kjele vinke i det fjerne. Men det må vente til jeg har flere brygg bak meg. Har kommet ned i en pris på kr. 81,70 pr. halvliter.;))

Tilbake
Topp