Køstom kjøleskap?

Jeg planlegger et tappetårn på kjøkkenbenken, innerst i et hjørne ved siden av et høyskap.
Har ledig plass under benken, men pga sokkel og hjørne er det vrient å komme til med et ferdig kjøleskap.
Derfor vurderer jeg å slakte et kjøleskap og bygge et kjølt benkehjørneskap etter mål. Har ca B60*D50*H85 til rådighet, det skulle kunne holde til 4 fat.

Noen som har sett eller hørt at dette har vært gjort før?
 
Jepp, jeg gjorde dette til et mobilt tårn på omtrent denne størrelsen.

Husk at du trenger plass til isolasjon, jo mer jo bedre!
60x50 blir i minste laget, jeg har 19mm skrog og 20mm isolasjon på innsiden, og da går kompressoren nærmest kontinuerlig (for dårlig isolert), samt at det er bare plass til 3 fat.

Kjøleskapet jeg brukte kom fra et slikt hybelkjøkken med kokeplater og vask.
 
Interresant. Legg gjerne ut bilder av "slaktet". Har lurt på å slakte eit skap og bygge eit litt større gjæringskap pga plassmangel til store brygg.
 
Må nok en tur tilbake til tegnebrettet.
Det kan se ut som jeg ender med et L-formet skap, med vifte for avkjøling av kompressor. Ikke ideelt, men må knipe centimetre for å få plass til isolasjon. Tenkte jeg skulle bruke de rosa platene fra Jackon (XPS?), pluss rester fra diverse byggeprosjekter (Litex, isopor) til isolasjon.
Det er smertelig, men slaktet blir mitt nåværende gjæringsskap (hulk). Må bare vente til det brygget som står der nå er tappet og klart, så går det under kniven! Konverterer til fryseboks som gjæringsskap i samme slengen, for økt kapasitet  :yes:

Skal sørge for å holde dere oppdatert med bilder gjennom byggingen!
 
XPS støttes.
trinn 1
Jeg ville kledd "skapet" med byggplast først.
trinn 2
Så limes platene sammen med lim av typen sicaflex eller tec7.
Trinn 3
Når limet har herdet kan du bare løfte byggverket ut igjen, da evt limuttyting kun vil feste seg i plasten.
Trinn 4
3-4 lag glassfiber, type "roving" støpes i boksen for å sikre en støtsikker og vaskbar overflate.
trinn 6
Innsiden sparkles med polystersparkel og pusses
Trinn 7
Innsiden males med epoxymaling av valgfri farge
trinn 8
Monter og drikk!
 
Vær obs på at polyester og isopor går dårlig sammen ved støping.
Må kun bruke epoxy ved glassfiberstøp sammen med isopor.
 
Du kan også ha ei tynn plate med litex, evt divinycell innerst i kjøleboksen. Begge tåler polyester..
 
Er ikke Litex bygget på XPS?

Jeg ville uansett bare brukt epoxy, den kan brukes på nesten alt.
Fåes blandt annet fra Maritim.
 
Tilbake
Topp