Kaffe Porter

Jeg holder på å brygge en Kaffe Porter. Tenkte å ha grovmalt kaffebønner rett i gjæringsbøtta. Er det noen som har erfaring med dette. Hvor mye kaffe? 
 
Jeg brukte kaffe i en stout. Hadde da 4 espressohots (18liter øl) i karet sammen med sukkeret når jeg skulle flaske.
 
Jeg fikk et tips om å "tørrhumle" med grovmalt kaffe. Kommer til å prøve med 200 gram til 23 liter. Må finne en kaffe som ikke er for bitter, så får jeg se hvordan det blir.
 
 
:noway:, ville ikke gjort det.. Det blir Beskt beskt BESKT...

Men hvis du er i tvil så kok litt vann og ha oppi noen bønner, vent en 2-3 dager og smak på  den...
 
Vil det fungere å løse opp riktig mengde priming-sukker i kaffe ved flasking? Eller bør man koke opp kaffe OG sukkerlake som man tilsetter?
 
Leste en post her på forumet, som jeg selvfølgelig ikke finner. Den lød noe slikt, om ikke jeg tar feil. Hvis du lar kaffen trekke i kaldt vann ( i kjøleskap?) over natten, så trekkes ikke det bittre i kaffen ut. Noen som har testet dette, ellers kan det testes her :)
 
Det stemmer nok. Det er ganske enkelt å gjøre eksperimenter med dette: Lag filterkaffe med vann på forskjellige temperaturer: Hvis du f.eks. prøver med kokende vs. vann på 80 °C, vil du merke en markant forskjell på resultatet.

En annen ting er selvsagt selve kaffeen du bruker. Kjøp en skikkelig god kaffe med lavt syreinnhold, avhengig av hvor du bor er det ganske mye bra å få tak i, f.eks. Tim Wendelboe, Mean Bean, S&H osv. Gode kaffebarer selger gjerne en del slikt.

Selv har jeg blitt fullstendig fan av Aeropress. og når den tid kommer vil jeg bruke den til å lage kaffe til øl.
 
Jeg har også interesse for temaet og vil tipse om at hvis du går på www.basicbrewing.com, så finner du både en videopodcast og en audiopodcast på temaet fra enten 2007 eller 2008 (tror 2008).
 
Åpner denne tråden igjen med et (kanskje dumt) spørsmål om hvorvidt et oppkok av den kaldtrekte vil framkalle bitterhet.

Tenker å kaldtrekke for å unngå bitterhet og så koke sukkerlake i kaffen til flasking. Faller hensikten med kaldtrekkingen da bort?
 
Jeg brygget nettopp en stout der var kaffe bønnene med i meskingen,  vet ikke om det blir annerledes for en porter,  men den ble vertfall meget god :)

Sent fra lomma
 
Tilbake
Topp