Kalsiumklorid, flaket vs flytende.

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Kjøpte nylig en vannjusteringspakke som inneholdt flytende kalsiumklorid (33%). I Beersmith oppgies kalsiumklorid i g og ikke ml. Etter å ha søkt litt på nett finner jeg at flaket kalsiumklorid oppgis som 77%.

Vil det da bli riktig hvis beersmith oppgir kalsiumklorid til f.eks 1g (77%), å tilsette 2,3g (33%) flytende? (Basert på 77/33=faktor 2,33.) Er usikker på dette da jeg ikke kjenner vekten på innholdet som ikke er kalsiumklorid.
 
Du må bruke tre ganger mer vekt. Så det blir tre gram.

Du kan velge å bruke flytende cacl i "supporters version" av Bru'n'water
 
Du må bruke tre ganger mer vekt. Så det blir tre gram.

Du kan velge å bruke flytende cacl i "supporters version" av Bru'n'water

Så da forutsetter software at tilsetningen er 100% ren, slik at dersom du tilsetter flaket (77%) kalsiumklorid, må du tilsette 33% mer enn hva software oppgir?
 
Så da forutsetter software at tilsetningen er 100% ren, slik at dersom du tilsetter flaket (77%) kalsiumklorid, må du tilsette 33% mer enn hva software oppgir?

Dette er noe jeg ikke har brydd meg om egentlig, bare lest om det for lenge siden. Fant frem tråden jeg leste det i:

https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/how-to-use-liquid-33-calcium-chloride.536936/

FYI så er Mabrungard og AJdelange autoriteter på vannområdet. AJ Delange er vel kanskje den ypperste, men på HBT så virker det som at han ofte vil "ta" Mabrungard, og kommer med ekstra super-nerd informasjon ifht det Mabungard har kommet med.
 
Dette er noe jeg ikke har brydd meg om egentlig, bare lest om det for lenge siden. Fant frem tråden jeg leste det i:

https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/how-to-use-liquid-33-calcium-chloride.536936/

FYI så er Mabrungard og AJdelange autoriteter på vannområdet. AJ Delange er vel kanskje den ypperste, men på HBT så virker det som at han ofte vil "ta" Mabrungard, og kommer med ekstra super-nerd informasjon ifht det Mabungard har kommet med.

Takk for linken! :) AJdelange sitt detaljerte svar gjorde at det gav mening med 3 gangen av 33% allikevel.
Tusen takk!
 
Jeg prøver å vekke denne tråden til livet igjen, spørsmålet mitt er jo omtrentlig det samme. Jeg bruker Brewfather, og jeg har 33% flytende kalsiumklorid, er det bare gange med 3, hvis jeg skal bruke 1 gram i Brewfather så kan jeg veie opp 3 gram?
 
Jeg prøver å vekke denne tråden til livet igjen, spørsmålet mitt er jo omtrentlig det samme. Jeg bruker Brewfather, og jeg har 33% flytende kalsiumklorid, er det bare gange med 3, hvis jeg skal bruke 1 gram i Brewfather så kan jeg veie opp 3 gram?
Slik jeg har forstått det ja :) . Sjefen på BS Oslo bekreftet også dette …
 
Jeg prøver å vekke denne tråden til livet igjen, spørsmålet mitt er jo omtrentlig det samme. Jeg bruker Brewfather, og jeg har 33% flytende kalsiumklorid, er det bare gange med 3, hvis jeg skal bruke 1 gram i Brewfather så kan jeg veie opp 3 gram?

Nesten, dele på 0,4
 
Chemical and physical properties Appearance : clear colourless liquid Colour : < 20 Hazen Calcium chloride content : > 33% (w/w) / > 430 g/l Relative density (at 20°C) : 1,325 - 1,335 kg/l Acidity : 1,0 ± 0,5 M
 
Så hvis du veier den ganger du med 3
hvis du måler opp deler du på 0,43 for å være mer nøyaktig
 
Ja nettopp, hvis du bruker "3 gram", men de fleste måler da ut CaCl (liquid) i ml, gjør man ikke :rolleyes:
Uten at jeg tror det gjør så "stor forskjell på sluttresultatet..
 
Tilbake
Topp