Kan dette bli en ok Saison?

Volume: 20 liters
Boil Volume: 20 liters
OG: 1068
FG: 1017
Alcohol: 6.7 % by vol.
Colour: 9 EBC (Golden)
Bitterness: 26 IBU
BU/GU: 0.38

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3EBC 3500g
Vienna 7EBC 1100g
Wheat Malt 3EBC 1500g

Mash schedule: 45 degrees for 30 minutes, 62 degrees for 45 minutes, 68 degrees for 15 minutes

Hops

Hallertauer 6.6% alpha 25g 90 minutes
Hallertauer 6.6% alpha 25g 15 minutes
Saaz 2.8% alpha 25g 1 minutes
Hallertauer 6.6% alpha 25g dryhopped

Fermentation Yeast: WLP568 Belgian Style Saison Ale Blend

Fermented at 25 degrees C for 5 days.
Fermented at 20 degrees C for 9 days.

Comments: Tilsett Appelsinskall, Stjerneanis og Sort Pepper
 
Ville droppet krydderiene og appelsinskallet. Spesielt stjerneanisen, den ville dominert hele brygget.

Ville heller ikke gått ned i temp på gjæringen. Start heller på 20 og jobb den sakte(en ukes tid) opp mot en 25-26c og la den stå på det i en uke til.

Har aldri vært borti å tørrhumle en Saison, men blir sikkert bra!

I oppskriften din står det FG 1017, det er veldig høyt for en Saison, den bør ned til en 1008, gjerne lavere. Da vil du få et veldig alkoholsterkt øl, så jeg ville droppet OG ned minst 10 poeng.
 
For så vidt enig med rikard, men jeg knust hele pepperkorn i morter og brukt i saison med hell  :)
 
Takk for tilbakemelding.  Tror jeg dropper stjerneanisen, men har hørt en del bra om sort pepper i Saison og har lyst til å prøve det. Dette med gjæringstemp har jeg vært i tvil om. Jeg leste på et annet forum at de anbefalte høy gjæringstemp i begynnelsen for Saison for så å gå ned, men jeg er veldig redd for at gjæringen da vil stoppe opp.
 
Hans K skrev:
For så vidt enig med rikard, men jeg knust hele pepperkorn i morter og brukt i saison med hell  :)

Hvor mye pepper har du brukt per liter? Har pepperet forsterket kryddersmaken fra saison-gjær eller har den tilsatt nye smaker?
 
Har brukt 2g/l. Den belgiske saisongjæren har jo ett ganske tydelig pepperpreg i fra før, det fine med knust pepper for min del var att du satt med pepper smaken og varmen etter på. For øvrig ett av de ølene fruen i hus satt pris på  :)
 
Tilbake
Topp