Belgisk bruin/dubbel: innspill?

okran

Norbrygg-medlem
Tenkte å prøve meg på en litt kraftig maltdrevet, mørk belgisk sak. Tar gjerne imot gode tips, påpeking av feil og forslag til forbedringer. Ikke at det nødvendigvis trenger å være helt typeriktig - men det hadde jo vært moro om det treffer så noenlunde.

Jeg kjører BIAB.

Volume: 20 liters
Boil Volume: 20 liters
OG: 1063
Alcohol: 6.3 % by vol.
Colour: 44 EBC (Brown)
Bitterness: 20 IBU
BU/GU: 0.31
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 7 EBC 2000 g
Munich Malt 20 EBC 15 EBC 1500 g
Pilsner Malt 3 EBC 4 EBC 1000 g
Abbey Malt 50 EBC 50 EBC 500 g
Aroma Malt 150 EBC 150 EBC 200 g
Kandis (dark) 500 EBC 300 g

Mash schedule: 65 degrees for 60 minutes.
Hops
Hersbrucker 1.6% alpha 40 g 60 minutes
Fuggle 4.0% alpha 30 g 30 minutes
Tettnanger 3.8% alpha 20 g 15 minutes
Fermentation
Yeast: Safbrew Abbaye

Hva tror dere? Blir dette brukbart? Hva bør eventuelt endres?
 
Dette ser ganske greit ut. Jeg har brygget litt dubbel, men har først og fremst prøvd å få til noe ala Westvleteren sine øl, og der er det kun pale/pils og sukker. Sirupen har jeg (og andre) laget selv - da får du bedre farge og mye bedre smak enn noen av variantene jeg har prøvd fra bryggesjappa. Du kan lese om det her: https://forum.norbrygg.no/threads/h...r-hvor-far-jeg-kjopt-diammonium-fosfat.26024/ Sirupen er ganske essensiell i en dubbel, og bør være god.

Jeg syns personlig ikke at humlearoma har noen funksjon i en dubbel, så jeg ville droppet det siste tillegget ditt, men det blir en smakssak.

Gjæren har jeg ingen erfaring med. Du skriver OG 1.063 og 6.3% abv, noe som tilsier en FG på ca 1.015. Jeg skyter personlig for litt lavere FG enn det, og med mesk på 65C og en del sukker tror jeg nok du også lander lavere.

Et lite tips angående sukkeret: Jeg pleier å tilsette sukker slik at det utgjør 15% av de gjærbare sukkerne. Så da mesker jeg og koker opp. Så beregner jeg sukkermengden ut fra volum og gravity.
 
Jeg har blitt fortalt, og erfart, at det er lurt å bytte ut pale-malten med pilsnermalt i en dubbel. I min siste brukte jeg også littegrann hvete, siden det er lett å få dårlig head retention på sterkt øl. Skummet er ikke så verst, men vet ikke om det ville blitt merkbart dårligere uten hveten.

Jeg hadde aldri i verden våget å bruke tørrgjær på en sånn øl, her er gjæren så viktig at jeg bruker flytende gjær med ordentlig starter. Men for alt jeg vet kan det være at denne tørrgjæren er helt prima.
 
Takk skal dere ha for gode tilbakemeldinger. Vet ikke helt om jeg kommer meg til bryggesjappa før dette skal brygges, så jeg får bruke det jeg har. Men jeg tror jeg har mer enn 1 kg pilsnermalt liggende, så da tar jeg det jeg har av det - og litt hvete har jeg også. Så reduserer jeg pale tilsvarende. Er mengden Munich OK?
Jeg dropper 15 minutters humla. Sirupen er kjøpt, så den ryker nok i. Men jeg noterer meg tipset om å lage selv, til senere bruk.
Jeg innser at jeg snart må våge meg over på fersk gjær. Men det blir nok tørr denne gangen også.
 
Tror mengden munich er ok, jeg brukte omtrent samme forhold i min siste (52% pils, 27% munich, 3% hvete, 8% special B, 9% kandissirup), som jeg er veldig fornøyd med.
 
Tilbake
Topp