Kan ett infisert øl reddes etter tapping på flasker

Kan et surt øl reddes
Ser ut til att eg har fått infisert ett brygg ved prøvesmaking så er det tåkete å smaker surt
Det er en Amerikansk Blond
 
Kan et surt øl reddes
Ser ut til att eg har fått infisert ett brygg ved prøvesmaking så er det tåkete å smaker surt
Det er en Amerikansk Blond
Sikkert ikke svaret du ønsker, men er det infisert så er det infisert. Så går du selv bedømme om det smaker greit uansett. Jeg har tabbet meg ut tidligere med dårlig merking av gjæringskar til surøl og fått sur pils, smakte slett ikke verst, men var ikke det som var planen.
 
Det går vel strengt tatt an å pasteurisere flaskene (i bryggekjelen). Men du får ikke reversert syrningen som allerede har funnet sted.
 
1. Tåkete trenger ikke bety infeksjon (men kan være det)
2. Surt øl kan være godt (eller vondt)
3. Jobben du gjør med å "redde ølet" kan fort bli større enn å brygge et nytt øl.

I "Historical Brewing Techniques" av Lars Marius Garshol er det en veldig artig seksjon "Beer Flaws" som blant annet inkludere litt info om hva man gjorde med surt øl hvis man ikke hadde råd til å helle det ut. Natron ser ut til å ha vært en mulighet. Det ble visst ikke noe særlig godt, men i hvert fall drikkbart. En annen mulighet er å forsløke å lage eddik. Jeg har aldri fått det til med øl, men det er jo en teoretisk mulighet.
 
Det kan reddes med varmebehandling i kjele. Du trenger en lukket kjele med et rør med kjøling slik at dampen går over i veskeform. Du må påregne at ABV stiger kraftig, og at ølsmaken forsvinner :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp