Kan ikke svømme, og hoppet i den dype enden av bassenget. Hjelp? :)

Hei! Takker for medlemskapet, og håper jeg ikke vekker for mye sinne med spørsmålene mine :)

Startet så smått å lese om ølbrygging og hvordan man går frem for å brygge all-grain for ca 1 uke siden, en søvnløs natt for to dager siden bestemte jeg meg for at dette skal jeg klare.
Kort fortalt har jeg handlet noe utstyr, vet ikke om det er tilstrekkelig for å få dette til?

Gikk for 2x gjæringsdunker fra europris. Lagde falsk bunn i den ene med 2mm bor, jevnt fordelte hull over hele bunnen.
Ca 5cm klaring fra falske bunnen til den egentlige bunnen. I denne klaringen har jeg boret hull til en 1/2" bordgjennomføring av messing fra biltema med o-ringer på begge sider, kuleventil og til slutt en slangenippel.

Så dette er da meskekaret(dunken) min, har tenkt og kle den i sitteunderlag for isolasjon, samt ta 4-5 gamle puter som jeg putter inni ett teppe som jeg bare trer over dunken når den står der og mesker.

Ellers har jeg en 25l kjele, og skal hente en på 30+l senere som er tenkt til koking, og som jeg håper er stor nok for 25l batcher.

Fremgangsmåten til dunken o.l er skamløst hentet fra forumet her, så jeg vil takke den som kom på det!

Så, problemet mitt er egentlig : Jo mer jeg leser, jo mer "lost" blir jeg. De fleste sier at det er enkelt, men jo mer kunnskap jeg tilegner meg jo mer forvirret blir jeg bare :)
Kan noen hjelpe meg og si om prosessen slik jeg ser den for meg i hodet er riktig?

Har bestilt 2 ferdige sett fra olbrygging.no :
Brown Ale og Lys Export.

Vann til korn ratio:

Ser på eksempelet som er her på siden over Pale Ale at man der varmer opp 9l vann til 4.5kg malt. Finnes det noen tommelfingerregel på hvor mye vann man skal varme opp til hvor mange grader pr kg malt? (73 grader i eksempelet for å oppnå mesketemp på 66 grader)
Eller bruker dere Beersmith\Brewmate eller lignende Software for å få dette "nøyaktig"?

Når dette da har mesket i 1 time ca, så resirkulerer jeg til det blir mindre grums. Så legger jeg "sakte" til den resterende vannmengden til jeg oppnår ønsket mengde vørter? Dvs at i dette eksempelet er det 18-20 liter?

Legger til humle i koken og lar det koke 60-70 minutter, avkjøler vørteren i isbad i vask eller lignende. Bruker hevert til å få vørteren fra gryten til gjæringskaret legger til gjæret og rister\rører for å få inn luft?

Det var det?

Er det noen hovedregel for å rehydrere gjær eller er det forskjell på hver enkelt?
Når og hvordan skal sukkeret legges til? Så at man snakket om 100-150g sukker i eksempelet? Hvor mye vann?

Håper dere kan hjelpe meg litt på vei, føler meg bare mindre smart jo mer jeg leser.
Ikke at jeg følte meg veldig smart i utgangspunktet :)

Takker så mye!

Finn ut hvor mange liter ca det blir liggende under silen. Dette + 2,5 liter pr kg malt starter du med.

Synes kanskje 73 grader for å havne på 66 var litt høyt. En mulighet er å starte med 70 og så ha på mer varmt vann (bruk f.eks. en vannkoker) hvis du havner for lavt. Hold kontroll på hvor mye vann du har brukt.

Regn at det går ca. 1 liter vann pr kg malt bor i mesken og en liter som ligger igjen i kokekaret med grums. Da kan du regne ut hvor mange liter du må skylle med for å nå sluttvolum i gjæringsdunken. Skyllevannet kan holde ca 75-78 grader.

Noter alt du gjør og alle resultater underveis slik at du kan justere neste gang.

Vi bruker brewmate til utregningene. Gratis og godt nok!

Dropp sukkeret når du rehydrerer gjæren. kok opp vann og kjøl ned til anvist temp. desinfiser et glass, ha i vannet. strø så tørrgjæren over og la det stå i ca 15 min. Rist gjæren og la stå i ca nye 15 min. hell gjærslurryen i vørteren og sett til gjæring.

Takker for hjelpen sålangt, ble en del klokere :D

Så jeg trenger ikke sukkerlake før flasking dersom jeg rehydrerer gjæren, er det slik å forstå Gunnar84? :)

Jo! Men sukkerlaken skal ikke i ølet før gjæringen er ferdig. Rett før du tapper på flasker/fat.

Jeg hadde, og har enda, veldig mye nytte av å bruke software/app under bryggingen. Den hjelper deg med temperaturer og mengder vann osv. Ta notater og fininstill etterhvert.

Jeg kan heller ikke si nok positive ting om boken "Ølbrygginng fra hånd til munn", den er verdt hver krone!

Gunnar84 skrev:
Jo! Men sukkerlaken skal ikke i ølet før gjæringen er ferdig. Rett før du tapper på flasker/fat.

Og hvordan finner ut mengen sukker/vann som skal i laken ift det du brygger? Takk :)

/mtv skrev:
Jeg hadde, og har enda, veldig mye nytte av å bruke software/app under bryggingen. Den hjelper deg med temperaturer og mengder vann osv. Ta notater og fininstill etterhvert.

Jeg kan heller ikke si nok positive ting om boken "Ølbrygginng fra hånd til munn", den er verdt hver krone!

Holder på å sette meg inn i brewmaster akkurat nå :)
Så etter boken før i dag, men var ikke å oppdrive i Arendal by tydeligvis.  Så blir en drøy uke til jeg får tak i den :/

6g sukker bruker og være passe. Jeg brukte det i starten, men jeg vil merkelig nok ha ølene mine flatere og flatere, så jeg har gått ned en del i mengde. Det variere også selvsagt hva slags type øl du lager. En godt karbonert brown ale er ikke like godt som en godt karbonert pils.

Tilbake
Topp