Kan man lage disse øltypene med del-mesk?

Vurderer å kjøpe en stor pilsner malt ekstrakt tønne fra bryggselv, som jeg har med suksess gjort med pale malt ekstrakt før.

Brygger etter partial-mash stort sett, og noen ganger ren ekstrakt, så tror jeg kunne fått mye glede ut av en sånn dunk nå som jeg har lyst til å prøve andre øl sorter.

Ønsker å prøve Kölsch, wit bier, blonde, pilsner, bayer, swartzbier, og da vil vel en slik dunk komme godt med?

Lurer litt på om jeg fremdeles kan lage pale ale og ipa? Hvis jeg blander 50% pale malt, og 50% pilsner? For eksempel at mesken min er med pale, og jeg tilsetter ekstrakt av pilsner malt? Det er en øl-type jeg stadig kommer tilbake til så greit å vite om det funker å blande på denne måten før jeg kjøper en svær dunk med ekstrakt.

Jeg brygger ikke ekstrakt, men ser ingen grunn til at det ikke skal gå fint. Jeg har boken "Brewing Classic Styles" der er de fleste ølene (om ikke alle) du nevner med i ekstraktutgaver.

Jeg har kjørt en del 50/50 på pils og pale malt og det fungerer ihvertfall helt topp.

Takk for tilbakemelding:)

Da kjører jeg på hvis de har den på lager.

Hvor mye har vannjusteringer å si for smaken? Jeg har foreløpig ikke satt meg inn i det, men med en del mesk burde jeg kanskje gjøre det.

Takk for tilbakemelding:)

Da kjører jeg på hvis de har den på lager.

Hvor mye har vannjusteringer å si for smaken? Jeg har foreløpig ikke satt meg inn i det, men med en del mesk burde jeg kanskje gjøre det.
Nei, det trenger du ikke tenke så mye på som oss andre, du slipper jo å tenke på pH i mesken når du brygger ekstrakt. Jeg ville startet med å eksperimentere med å tilsette en halv teskje kalsiumsulfat for IPA,APA og tysk pils pr. 25 liter, hvis du da har lyst til å prøve. Så kan du prøve med litt til dersom du kjente forskjell til det bedre og stoppe når det smaker dårligere;)
Selv liker jeg å bytte ut sulfat med klorid på en APA, se tråd referert nedenfor for detaljer.
Ingenting i en tsjekkisk pils da jeg ikke vet hva som er i ekstraktet fra før og tsjekkisk pils skal være mere malt fokusert,rundere og ha lite mineraler i vannet.

Mineraltilsetninger i vannet for smak er det siste du trenger å tenke på,spesielt når du brygger ekstrakt.
Det er kun fin tuning når resten av bryggeprosessen går på skinner.

Er en lang og fæl tråd om dette på forumet, her for spesielt interesserte.

Sist redigert:
Som jeg har forstått det skal vannet helst være uten mineraler om du brygger med ekstrakt, fordi de skal allerede ha hensyntatt dette når de lagde ekstraktet (jf podcast beersmith John palmer om vann). Men når jeg mesker 10 liter og tilsetter ekstrakt for de resterende 10, partial mash, så vil jo halvparten av innholdet mitt være mesket, derfor jeg lurte på om jeg da må begynne med noen tilsetninger? for eks halvparten av hva man ville gjort med en full mesk? jeg aner ikke .. :p

Det eneste jeg vet ar at du iallefall ikke MÅ tilsatte mineraler,blir jo godt øl uten.
Kan ikke anbefale noe annet enn det jeg skrev, begynn svært konservativt med mineralene og prøv å kjenn om det forbedrer ølet. Du kan også prøve å eksperimentere i et glass ferdig øl hvis du har kontroll på hvordan du får blandet inn så lite mineraler, finnes oppskrift på hvordan det gjøres på interweben, eks. http://accidentalis.com/archives/350

Hvor lang holdbarhet er det på en slik dunk? Er DME mer fordelaktig om man ikke bruker opp produktet i løpet av et års tid?

Hvor lang holdbarhet er det på en slik dunk? Er DME mer fordelaktig om man ikke bruker opp produktet i løpet av et års tid?

Usikker ift holdbarheten,men om du holder den lufttett, kaldt og mørkt vil jeg tippe du har den 1 år.

klarte å bruke opp min dunk forrige gang uten nevneverdige problemer, men den siste resten luktet ikke like friskt mens jeg brygget, men sluttresultatet ble bra.

Denne gangen skal alt over i vakum-forseglet oppbevaringsposer, og lagres kaldt på loftet, da blir det ikke noe problem ift "ferskheten"

Tilbake
Topp