Øl med Rooibos?

Kold Brygg

Moderator
Har noen brygget Rooibos-øl?

Jeg har African Quuen og Southern Passion i fryseren. Litt skuffet av Southern Passion, vurderer en sør afrikansk lager med forskjellige tilsetninger for å lage en lett og frisk sommerøl.

Rooibos kommer fra Sør-Afrika, de eksporterer også mye appelsiner. Tenker dere vil være litt anderledes tilsetninger som passer godt i en lager med Sør-Afrikansk tema.

25 liter
OG 1.047

4800 g Pilsner
400 g Carahell

Bitter:
Magnum 20 IBU

5 min kok
300 g Rooibos te
25 g appelsinskall

20 min dip hop
50 g African Queen
50 g Southern Passion

Oppskriften er inspirert av denne

Har noen prøvd noe lignende?
 
På tide å teste litt. Rooibos har en subtil søtlig jord- og nøtteaktig smak. Jeg brukte 2 ts til 2dl te. Blandet ca 50/50 med en NZ IPA. Blir vel 1 ts pr 2dl i blandingen.

Dette ølet er litt tynnere enn jeg planlegger mitt øl. Men også har også mer humle.

Ser bra ut:
1000005749.jpg
Jeg synes dette blender fint, den subtile smaken kommer gjennom, kanskje jeg vil ha den enda litt mer subtil. Tror jeg skal redusere litt på Rooibos mengden.

Hvis regnestykket mitt er riktig, tilsvarer samme mengde Rooibos 125 ts for en 25L. Tror det er litt mer praktisk å ts til gram :p.
 
Spennende! Hva tenker du om smaken når det blir tilsatt i kok vs. blandet med te? Koker du den når du lager te også? Jeg ville vurdert å tilsette ved slutten av kok, og kanskje også i en pose.
 
Spennende! Hva tenker du om smaken når det blir tilsatt i kok vs. blandet med te? Koker du den når du lager te også? Jeg ville vurdert å tilsette ved slutten av kok, og kanskje også i en pose.
Teen ble tilsatt kokende vann. Det er omtrent ikke tanniner i Rooibos slik at jeg er ikke så redd for å tilsette i kok. 2 eller 5 minutter betyr ikke så mye. Greit å få en desinfisering.

Definitivt i en humlepose for å unngå tett filter.
 
Tilbake
Topp