Blir dette en god Imperial Porter?

Einar Michelsen

Norbrygg-medlem
Mitt første innlegg blir å be om tips og råd til en frisk og sterk Porter.
Takknemlig for innspill på denne.
Tror dere dette blir godt?
Jeg har krevende kompiser...som jeg bla. har tilbragt en hel helg hos Ægir sammen med. Kommer denne til å ligne på Natt?

Her er oppskriften: http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...sort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
1101Porter #6 Style: Imperial Porter  Brewer: michelsens microbrygg (Einar Michelsen)
 
Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1101
FG: 
Alcohol: 10 % by vol.
Colour: 68 EBC (Very dark brown)
Bitterness: 54 IBU
BU/GU: 0.53

Fermentables
Cara Crystal 120 EBC  120 EBC  1500 g
Pale Malt 7 EBC  7 EBC  5500 g
Wheat Malt  3 EBC  2000 g
Chocolate Malt  800 EBC  400 g
Demerera Sugar  80 EBC  450 g
Mash schedule: 66 degrees for 90 (16 l. vann 72 gr. til mesk. og ca. 25 l. 78 gr. skylling)

Hops
Challenger 7.6% alpha  100 g  60 minutes
Fuggle 4.0% alpha  50 g  5 minutes
Simcoe 13% alpha  50 g  5 minutes
Simcoe 13% alpha  25 g  dry hopped

Fermentation
Yeast: WLP007 Dry English Ale
Fermented at 16-18 degrees C for 21 days.
Fermented at 21 degrees C for 21 days.
Lagered at 8-12 degrees C for 365 days.

Comments:

UNDER CONSTRUCTION. (jeg har "kjøleboks" utstyr, 36 l. kokekjele)

All humle legges i humleposer.

Lakris (25 gr.), appelsinskall (50 gr.), vaniljestang (en hel) og 100 gr. Eikechips Whisky medium toast.

Lager en "te" (1/2 l. kok. vann, trekke 1 time?) av dette, kjøler og tilsetter gjæringsbøtten. (siles) Teen kokes opp med 150 gr. sukker for kullsyre.

Lagres på flasker (0,5 og 0,33)

5 rør gjær, eller 2 rør til 5 l. starter.
 
Oppskriften ser jo forsåvidt grei ut. Det du bør fokusere på med denne ølen som jo har høy OG og en ganske stor andel spesialmalt, spesielt cara her, er å oppnå god utgjæring. Du må behandle gjæren pent for at den skal klare å gjære godt nok ut og ikke stoppe prematurt så det blir en sukkersuppe istedet for nydelig imp. Porter. Oksygenering er *viktig*, sammen med nok gjærnæring+servomyces. Jeg vil også anbefale deg å lage en starter som du timer godt med bryggedagen så den er mest mulig aktiv når du pitcher den, evt har fått noen timer i kjøleskap for dekantering. Jeg vet ikke om du har laget så sterke øl før, men det krever altså mye mer oppmerksomhet mot gjæren for at resultatet blir godt.
 
Det var nå voldsomt til cara også. Jeg ville brukt 1/3. Du får sødme nok uansett fra så sterke øl. Jeg er også litt usikker på kombinasjonen av Simcoe, appelsinskall og lakris, men har ikke prøvd.
 
Takk for innspill til dere begge.

Nå står 30 liter Imp. Porter til gjæring i to spann. Vørter smakte lovende - ikke for søtt.

Den endelige oppskriften, med mine funderinger og kommentarer, ligger her:

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=1101Porter%20%236%20as%20built&mine=on&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    772,3 KB · Sett: 424
Tilbake
Topp