Kan speidel stå i minusgrader under lagring?

Hei

Vurderer å kjøpe meg en 50l, men har ikke plass innendørs. Lurer på om den tar skade av å lagre den i potetlageret mellom bryggeøktene. Er det veldig kaldt ute kan det være minusgrader der, og tenkte kanskje elektronikken og pumpene kan ta skade.

Er det noen som har erfaring med det?

Mvh
Erik
 
Vanlige elektriske komponenter tåler fint minusgrader. Det eneste jeg ville passet på er at alt tørt før lagring og at utstyret  blir varmen opp til romtemp før bruk.

Jrg bruket fotokamera en del på fritida. For å beskytte indre deler for kondens ved oppvarming legger jeg kameraet i en plastpose før jeg tar det inn fra minusgrader. Da kommer det minimalt med kondens. Mulig et tiltak for å være veldig nøye?
 
I motsetning til kameraer er jo speidelen laget for å fylles med vann, så for å hindre kondens/fremskynde avdamping fra elektronikken kan du fylle den med noen liter varmtvann og sette lokket på.. :)
 
Hannaas skrev:
I motsetning til kameraer er jo speidelen laget for å fylles med vann, så for å hindre kondens/fremskynde avdamping fra elektronikken kan du fylle den med noen liter varmtvann og sette lokket på.. :)

Glupt!  :skitbra:
 
Takk for hjelp

Da er 50 litern bestilt:) Gleder meg veldig å få kontroll på mesketemperaturene, ett lite sprang fra kjøleboks og mesking over natt
 
Har du sjekket manualen forresten? Mulig den ligger på nett, og at det står noe der. Ser for meg at det er viktig å sørge for å tømme alt av rør og pumper for vann før du utsetter den for lave temperaturer. For sikkerhets skyld ville jeg spurt forhandler om det er ok.

Har bare hørt lovord om speidel, så du blir nok strålende fornøyd.  :brygging:
 
Gratulerer med en kjempemaskin, du kommer ikke til å angre :skitbra: pumpene feks er enkle å demontere å fjerne fra maskina, på maskina er det bare en ring du skrur opp så løsner pumpa, på kontrollenheten er det en klippskontakt som er enkel å ta bort, kan kanskje lønne seg så er man sikker på at det ikke er noe vann som fryser i dem, selve kontrollenheten er forøvrig enkel å fjerne den å, sitter samme kontaktene på alt og boksen sitter i ettpartre skruer, men kommer Ann på om du vil fikkle så mye med den, ikke alle som vil skru ifrahverandre noe som koster 20k :yes: hørte noe om at det er 4500kr for ny boks så er drit hvis den krasjer :cheeky:
 
Ja, har lest i den og det står at det er viktig at den lagres tørt, men ikke noe om temp. Skal høre med forhandler
 
Pedersen skrev:
Gratulerer med en kjempemaskin, du kommer ikke til å angre :skitbra: pumpene feks er enkle å demontere å fjerne fra maskina, på maskina er det bare en ring du skrur opp så løsner pumpa, på kontrollenheten er det en klippskontakt som er enkel å ta bort, kan kanskje lønne seg så er man sikker på at det ikke er noe vann som fryser i dem, selve kontrollenheten er forøvrig enkel å fjerne den å, sitter samme kontaktene på alt og boksen sitter i ettpartre skruer, men kommer Ann på om du vil fikkle så mye med den, ikke alle som vil skru ifrahverandre noe som koster 20k :yes: hørte noe om at det er 4500kr for ny boks så er drit hvis den krasjer :cheeky:

Det var jo lurt, kan kanskje lagre de delene innendørs:)
 
Har ikke koblet av pumpene enda, men det er vel i hovedsak de som kan ta skade av frost. Jeg ville latt den drenere opp ned og koblet av pumpene. Da får man vel grei rutine på å rengjøre de og :)
 
Elektronikken tåler helt sikkert frost og det eneste du må sikre er vel som nevnt, tom for vann. Skrur du opp pumpene og snur den på hodet er den tørr. La den stå inne 12 timer etter det så er alt garantert tørt og klart for frostlagring. Det du kan vurdere er å ta av gummipakningene, de kan kanskje bli raskere tørre av oppvarming/frost.
 
Heisann

Jeg har ikke speidel, men som brannmann og tidligere ansatt på norges nordligste utpost så vet jeg hva kulde gjør med vann. Det skal kun en liten film med vann i et pumpehus for at dette skal fryse. Det finnes Foodgrade glycol som man kan benytte. Hvis ikke dette er aktuelt ville jeg tatt pumper inn i varmen. Elektronikken ville jeg ikke bekymret meg for.
Lykke til med nytt bryggeri.
Olaf
 
Ole Mørkved skrev:
Speidelen er så fin, at den kan du godt ha som et møbel i stua!

God ide! Jeg skal foreslå for kona at jeg har kjøpt ett nytt møbel til 18500,- (hun vet ikke om det ennå)

Hva tror dere hun svarer?  :jaha:
 
Tilbake
Topp