• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Karbonere 3 corneliusfat med 1 regulator

Hei
Er ny i forumet. Så håper noen kan hjelpe meg.
Prøvd å søke opp i forumet og goggle. Samt sjekket med min lokale ølbrygger butikk uten særlig hjelp. Så hvis det er noen som har et tips hadde jeg satt veldig pris på det

Har satt noen brygg i det siste for meg selv og med noen kamerater.
Problemet mitt er at 3 brygg skal flaskes samtidig. kjøpte inn corneliusfat med singel regulator til forrige brygg, og ønsker å kjøpe nye fat til disse bryggene. Hva kan jeg gjøre med utstyret jeg har? Kan man karbonere fatene en og en?
Så for meg at jeg kunne sette litt CO2 på fatene slik at oksygen ikke øddelegger ølen og karbonere de en etter en. Går det fint?
Økonomien setter stopper for ny regulator.
Ønsker virkelig ikke å flaske ølen.
Er det noen som har no tips?

Hvis det er greit med samme karboneringsnivå så kan du bare skaffe en splitter. Altså at du splitter gassen ned til hvert fat. Dette kan være en treveis plast-splitter fra biltema til en slikk og ingenting, men det er billigste måte og medfører at du må kunne stoppe gassen når du kobler fra et fat, gjerne med en ordentlig tysk (CMB) ball-lock som du da må kjøpe tre av hvis du har tre fat. Den løsningen er litt fattigmanns men fungerer helt fint. Hvis du vil gjøre det litt finere så heter det "manifold" som f.eks bryggselv har, da har du individuelle kraner på hver linje, da kan du stoppe gass i manifolden og slippe å ha trykk på linjer du ikke bruker.

Hvis du vil ha forskjellige karbonering så kan du ta ett og ett fat og sette de under ønsket trykk. Det du da må være obs på er at du må klare å vedlikeholde de enkelte fatenes forskjellig trykk etterhvert som du tapper av de, noe jeg vil si er kliin umulig, så samme trykk/karbonering er lettest med en reggis.

Hvis dette er noe som kommer til å skje fremover, at du har flere fat du vil karbonere med samme trykk, så vil jeg si at det heter manifold. Det koster langt unna en ny regulator, men mer enn bare ball-locks og en splitter fra biltema, men hvis du spytter i noen hundrelapper ekstra så vil du se verdien av det når du har brukt det en liten stund.

Sist redigert:
Det letteste i ditt tilfelle er å bare karbonere med sukker. Vi gjør det på 99% av alt ølet vi tapper på fat. 110g sukker og 3 dl vann, kok i 10 minutter. Under tapping helles kokende sukkerlake i fatet. Avslutt med å prime fatet med Co2, sett på trykk og tøm gjennom sikkerhetsventil 1 bar, 3-4 ganger, la det til slutt være 1 bar trykk i fatet for å forsikre at det er tett.

Sett trykk på fatet(2-3 bar) og rist det med co2 tilkoblet..
Det tar en times tid å karbonere alle 3 fata med å riste inn co2..

Vær obs på at det er lett å overkarbonere ølet på denne måten..

Ha ølen avkjølt

Enig med @TazzaT. Ellers er det også mulig å kjøle ned fatene, til en rundt om 4 grader eller så, sette ca 1 bar trykk, på alle fatene, og bytte fat som er tilkoblet daglig. Det vil gå mer langsomt, men vil tro du er ferdig karbonert om halvannen uke eller så på alle.

Sist redigert:
Hvis det er greit med samme karboneringsnivå så kan du bare skaffe en splitter. Altså at du splitter gassen ned til hvert fat. Dette kan være en treveis plast-splitter fra biltema til en slikk og ingenting, men det er billigste måte og medfører at du må kunne stoppe gassen når du kobler fra et fat, gjerne med en ordentlig tysk (CMB) ball-lock som du da må kjøpe tre av hvis du har tre fat. Den løsningen er litt fattigmanns men fungerer helt fint.

Gjør det slik selv om at jeg ikke er fattigmann :) men "splitterne" eri stål fra bryggselv.no

Tusen takk for alle svar
En slik manifold var genial. Siden alle bryggene skal ha samme karboneringsnivå så går jeg for en slik. Så for jeg gå til innkjøp av ny regulator om litt. Blir det mye grums i ølen hvis man karbonere med sukker på fat? Ble frarådet dette av selger på lokale bryggbutikken.
Tusen takk igjen folkens

Tusen takk for alle svar
En slik manifold var genial. Siden alle bryggene skal ha samme karboneringsnivå så går jeg for en slik. Så for jeg gå til innkjøp av ny regulator om litt. Blir det mye grums i ølen hvis man karbonere med sukker på fat? Ble frarådet dette av selger på lokale bryggbutikken.
Tusen takk igjen folkens
Går nok fint å karbonere med sukker, men det setter jo i gang i en gjæring, så det ender med mer gjær og slikt på bunnen. Har man CO2 er det ingen grunn til å karbonere med sukker.

Går nok fint å karbonere med sukker, men det setter jo i gang i en gjæring, så det ender med mer gjær og slikt på bunnen. Har man CO2 er det ingen grunn til å karbonere med sukker.
Dette er nok ei oppfatning som mange har, men som ikke er helt rett. Det skjer ikke noe nevneverdig formering av gjær i et ferdiggjæret øl. Grumset får du uavhengig av om du karbonerer med CO2 eller sukker.

Her er naturlig karbonering måten me gjer det på. Meine me får bedre øl på den måten

Sent from my iPhone using Tapatalk

Me synest det er bedre. Har testa flere ganger Får nok litt meir modning.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommunikasjonssvikt fra min side ..
Trodde du linket til en spesifikk metode for naturlig karbonering, da du innledet setningen med "her er".. derav mitt forrige svar.. my bad..

Tilbake
Topp