Karbonere øl på plasttank

Jeg tenker å karbonere øl på harde plasttanker (som tåler trykk) med kran for tapping nederst, plassert litt over bunnen hvor sedimentet vil befinne seg. Dette øllet skal drikkes i løpet av en kveld, så oksidering vil ikke være et problem.

Er det noen her som har prøvd noe lignende/gjort seg opp noen tanker om dette?

Hans Mikkel

Mht skumming så kan det være greit med noen meter med slange, og en tappekran med justering av flow. På drikkedag bør øllet være så kaldt som mulig. Hvilke type tanker er dette?

Noen som melder seg frivillig til en "ikke prøv dette hjemme"-testing av hvor mye trykk sånne dunker faktisk tåler? Tviler litt på at de er sterke nok til karbonering. Uansett, for tapping av ferdig karbonert øl gjennom kran nederst på dunken, trenger ikke dunken være trykksatt, og da burde det funke uten trykkreduserende kran eller slange.

Jeg kommer til å prøve, 5 g per l, se om det går. De er hardere og har tjukkere plast enn vanlige gjærebøtter.

Hvorfor ikke fylle en av tankene opp med vann, så trykke opp siste restvolum med ett eller anna, CO2 eller luft om du ikke har pumpe for trykksetting med væske. Husk at om du ikke bruker vann må gassvolumet være så lite som absolutt mulig.

Ja nei pet flasker tåler jo heller ikke trykk..eller???.....Klart det der går fint. vi snakker jo ikke høytrykk her. Mulig lokket vil lekke men noen bombe blir det ikke

Dette eksperiementet frarådes på det sterkeste!!! Antar ca 12cm diameter lokk som medfører ca 170kg kraft på lokket (1.5bar trykk). kanskje det holder, kanskje ikke, sannsynligvis ikke...

Sist redigert:
Deler noen bekymringer her. Det er vel en grunn (?) til at det er sikkerhetsventil på Corny-fat. Og vi snakker omtrent samme trykk og samme mengde, i et svakere (?) materiale... Litt skeptisk kjenner jeg...

basically;Kraft på lokket (kg)= areal på lokket (cm2)*trykk (bar). Derfor gir 1.5 bar på en PET flaske bare ca 5 kg kraft på korken og er no problem...Volumet betyr ingenting annet enn mengden av søl etterpå.....

Sist redigert:
Tilbake
Topp