Karbonering av ESB

SturlaP

Norbrygg-medlem
Noen som har erfaring med karbonering av ESB?
Tenkte å kjøre et CO2 vol på 2,3. Høres det greit ut. Bruker sukkerlake og skal lagres på flaske.

Kommer helt an på hvordan du foretrekker din ESB, personlig liker jeg den nesten helt flat og karbonerer den med omtrent 1,7g dextrose pr L

Selv gikk jeg for 3,5 g/l. Syns det passet bra. Dumt med for lite kullsyre, vil jo uansett flates ut når man heller i glasset.

Kommer helt an på hvordan du foretrekker din ESB, personlig liker jeg den nesten helt flat og karbonerer den med omtrent 1,7g dextrose pr L
Selv gikk jeg for 3,5 g/l. Syns det passet bra. Dumt med for lite kullsyre, vil jo uansett flates ut når man heller i glasset.
Hmmm....er enig når det gjelder stout, porter etc, der vil jeg ha de dau som en sild. Men på bitter......tja, kjørte på her mot et co2 vol på 2,3. Ble 5 g/l. Ender vel med flaskebomber.

Det skal en del mer til for å lage flaskebomber, om det ellers ikke er noe galt (infeksjon):). Jeg bruker 4g - 7g som "normal" tilsetning, avhengig av øltype. Jeg vet ikke hvor grensa for flaskebombeproduksjon i et ellers sunt øl går, men jeg tror jeg er et godt stykke unna med det.

Jeg presterte å karbonere med 12g/l en gang. Glemte helt at tabellen jeg regnet etter var laga for et dobbelt så stort volum som det jeg skulle flaske.
Den tok jeg ikke sjangsen på :p

Jeg bruker en del vanlige pilsflasker - noen ganger er 0.33 nok:) - som vel ikke er laget for å motstå noe ekstremt trykk, og jeg har lest at vanlige weissbierflasker (Paulaner etv.) er litt ekstra solide. Så tør jeg karbonere hveteøl så kraftig når jeg tapper på pilsflasker%. (Jeg synes i og for seg at hveteølet mitt ble helt fint med 7 gr..)

Tilbake
Topp