Karbonering

Får ikke kullsyre i brygget.
Tappet på flasker og tilsatte ca 1/2 teskje sukker pr flaske 0,5 l
Har alltid gjort det sånn med godt resultat .
Lot først flaskene stå i rom med ca 17˚ i 2 uker,testet å det var helt flatt
Lot så flaskene stå på bad med varmekabler ca 22˚ i 2 uker,fortsatt helt uten kullsyre.
Smaker ikke søtt .
Hva kan jeg gjøre for å få fart på karboneringa ?
Noen som har et godt råd ?
 
Får ikke kullsyre i brygget.
Tappet på flasker og tilsatte ca 1/2 teskje sukker pr flaske 0,5 l
Har alltid gjort det sånn med godt resultat .
Lot først flaskene stå i rom med ca 17˚ i 2 uker,testet å det var helt flatt
Lot så flaskene stå på bad med varmekabler ca 22˚ i 2 uker,fortsatt helt uten kullsyre.
Smaker ikke søtt .
Hva kan jeg gjøre for å få fart på karboneringa ?
Noen som har et godt råd ?
Sukkermengden skulle være grei, og det er vel lite sannsynlig at korkene ikke er tette. At det ikke er søttt skulle for så vidt tyde på at sukkeret er spist opp, men det er vel heller det at såpass lite sukker ikke gir særlig utprega søtsmak.

Så da må vel forklaringa være at gjæren er dau. Og da får du prøve å tilsette litt aktiv gjær til hver flaske. Lag en liten starter, og når den er på det mest aktive tilsetter du litt til hver flaske med ei pipette. Det skulle gå greit om du har litt frirom under korken.

Ikke noen drømmesituasjon, men det virker ikke som om det er noe særlig håp om at det skal skje noe, så da må en ty til drastiske midler.
 
Jeg opplevde også dette på den tida jeg brukte løst sukker og lurte litt på hva det kunne være. Det viste seg at det på mange flasker lå igjen noen sukkerkorn på flaskeåpningen som gav ørsmå lekkasjer etter kapsling.
 
Tilbake
Topp