Karbonering av lager

Hei

Jeg har nå gått til anskaffelse av et kjøleskap, og har tenkt til å brygge lager øl ved lave temperaturer. I de tidligere (ale)bryggene mine har jeg karbonert ølet på flasker i romtemperatur 2 ukers tid.
Spørsmåler er da: Kan jeg gjøre dette med et juleøl eller pilsner som er utgjært i 8-12 grader også, eller resulterer dette i alt for mye fruktighet??

Takk, mvh Thomas:)

Det går helt fint an å karbonere på flasker i romtemperatur, selv om ølet er undergjæret. Det er såpass lite sukker som forgjæres i denne ettergjæringen at det oppstår merkbar fruktighet i ølet.

Når det gjelder kjøleskapet så er det mange som bruker en UT100 eller UT200 til temperaturstyring i kjøleskapet. Men, jeg fant ut at øleskapet mitt holdt en nokså stabil temperatur på 9,5 grader etter å skru termostatet på sitt varmeste. Ølet jeg gjæret i øleskapet (det sto der i 3,5 uke) ble bra. Med andre ord: man trenger ikke -nødvendigvis- en UT200 til dette formålet. Det må sies at øleskapet er ganske nytt, jeg kan tenke meg at bimetallet i termostater til eldre kjøleskap er mere slitt og dermed har et større spenn mellom hvilket temperaturen svinger frem og tilbake. Bare stikk et termometer i en beger i kjøleskapet og ta en titt i ny og ne over noen få dager, så finner du ut av det. :)

Tilbake
Topp