karbonering av mangrove jack sider

då kommer enda ett nybegynnerspørsmål her, beklager på forhånd.

i helgen så åpnet jeg mitt "brygger rom" som jeg satt i stand i kjelleren. tenkte begynne med noe enkelt og starter då med en sider.
Jeg har kjøpt mangrove Jack recipe #9, hylleblomst og lime.

Ting gikk greit igår, fant ut av jeg manglet litt utstyr men fikk "lånt" litt fra kjøkkenet oppe, så det gikk fint.
Når har det begynt å boble i gjærlåsen ( cirka 12h etter jeg stengte lokket på gjæringskaret) og jeg forsøker planlegge flasking.

hvordan "bør" jeg karboner dette når det skall på flaske, er det noen som kan beskrive prosessen?
hva må jeg kjøpe inn før noe, trenger jeg mer gjær, sukker?
skall flaske med en vanlig enkel flaskefyller koblet rett på kranen.
Er prosessen den samme når man flasker øl rett fra gjæringskar?
 
svarer meg selv og håper på bekreftelse:

"Ved naturlig karbonering på flasker: Kok opp 1-2 dl vann med sukkermengden som er angitt på oppskriften (ca. 5-7 gram/liter). Avkjøl og tilsett sukkerlaken i ølet før flasking. Ved karbonering på fat benyttes halv mengde sukker. La flaskene (eller fatet) stå og karbonere ved 20-28°C i ca. 2 uker før de settes kjølig, for videre modning før konsum"

så jeg koker opp vann med sirka 5-7gram/liter sukker. ser att mange foretrekker litt mer sukker når det er til sider, jeg tror det blir sirka 9gram/liter i mitt tilfelle. dette skall sen kjøles ned og heldes ned i gjæringskaret (må jeg røre rundt litt i karet for att det skall blande seg?) og sen tappe gjennom kranen med flaskefyller.
må det brukes noe ekstra gjær? hvis jeg ikke er helt på bærtur så er det vell nok gjær i karet fra tidligere.
sen settes flaskene i ett oppvarmet rom i 2 uker og sen inn i ett kaldt rom.

noe jeg gjør feil?
 
noen som kan bekrefte eller fortelle meg att det blir helt feil?
er det bedre med sukkerbiter rett i flasken eller bør jeg blande ut sukkerlake i gjæringsbøtta rett før jeg skall tappe på flaske?
 
noen som kan bekrefte eller fortelle meg att det blir helt feil?
er det bedre med sukkerbiter rett i flasken eller bør jeg blande ut sukkerlake i gjæringsbøtta rett før jeg skall tappe på flaske?
Du tenker rett. Når du skal blande inn tykk sukkerlake, så bør du røre litt forsiktig for at det skal blande seg skikkelig. Med tynnere lake er det enklere å få det til å blande seg. Alternativt bruker du sikkerbiter rett i flaske, eller doser sukkerlaken rett i flaskene med sprøyte. Du kan beregne mengde sukkerlake med framgangsmåten jeg ble tipset om og siden har brukt. La det inn i excel så alt regner seg ut selv.
 
Du tenker rett. Når du skal blande inn tykk sukkerlake, så bør du røre litt forsiktig for at det skal blande seg skikkelig. Med tynnere lake er det enklere å få det til å blande seg. Alternativt bruker du sikkerbiter rett i flaske, eller doser sukkerlaken rett i flaskene med sprøyte. Du kan beregne mengde sukkerlake med framgangsmåten jeg ble tipset om og siden har brukt. La det inn i excel så alt regner seg ut selv.

Takk!
 
Tilbake
Topp