Karbonering av porter?

KristianAarstad skrev:
Jeg har en porter som skal på flaske i dag. Lurer på hvor mye sukker pr. liter jeg skal bruke for å få passe med "brus".
6 gram er en tommelfingerregel.
Det "korrekte" svaret avhenger av hvor mye CO2 duønsker i ølen, og temperaturen på ølen før flasking.
Den bestemmer hvor mye CO2 som allerede er i ølen.

Anbefaler et bryggeprogram som f.eks BeerSmith for å regne det ut (samt fot "alt" annet underveis i bryggingen).

Eg brukte litt mere enn forslaget over 8g/L på ein porter eg tappet før jul, syntes det ble ganske passe:)

Funket fint både på flasker og beerking 5L fat. (Ja vet at det er over anbefalingene men e e glad i kullsyre)

Bruker 6g/l fast, men det er alltid for lite. Funker bra på stouts, men skal opp på 8g/l på alt annet. Flasker alltid på ganske nøyaktig 20-22 grader.

Et eller annet sted her inne (muligens på medlemssidene) finnes en A4-oversikt over karbonering av øl. Jeg har skrevet den ut, men hvor jeg fant den husker jeg ikke. Kjernen er uansett at ferdig gjæret øl på ca 20 grader, inneholder ca 0,9 Vol CO2. 1 gr sukker pr. liter bidrar med ca 0,25 Vol CO2. Dermed beror svaret på hvor mange gram sukker du skal tilsette på hvor mye Vol CO2 du ønsker i det ferdig karbonerte ølet. For engelske ale-typer med svak/normal alkoholstyrke (stout, milds, pales etc) anbefales (fra de som kan det:) stort sett mellom 1,5-2,5 Vol CO2 (altså at det tilsettes 2-4 gr sukker pr/liter for priming), mens tommelfingerregelen om 6 gr dekker det aller meste ellers. 8 gr gir et veldig kraftig karbonert øl, ikke det jeg forbinder med porter.

Ingen ekspert her altså, arrester meg gjerne:)

Tilbake
Topp