Karbonering av skotsk 80

Vi har en skotsk 80 stående til gjæring nå, og er litt usikre på hvor mye vi skal karbonere med,vet jo at disse skal være veldig lavt karbonert, men på bryggekalkulator.no så får jeg opp at jeg skal karbonere med 0,6 gram pr liter, hadde sett for meg ca 2 gram jeg, men tenkte å hørre her om det var noen som hadde noen formening/ erfaring med dette?

Christer

Styr etter hva du liker. 0,6 gr per liter må da bli noe nær dødt?

Jeg har etter hvert landet på 4 gr per liter som en slags standard for britisk øl. Jeg opplever ikke at det gir noe flatt preg i det hele tatt. 2 gr høres lite ut for meg, men jeg har ikke noe erfaring med å gå under 4 gr.

Takk for svar, Ja jeg tenker også at 0,6 må bli meget daft, har heller ikke karbonert under 4g, men har ikke mye erfaring med britiske øl, får se om ikke vi og satser på 4g denne gangen og eventuelt justere ut fra det neste gang:)

Takk for svar, Ja jeg tenker også at 0,6 må bli meget daft, har heller ikke karbonert under 4g, men har ikke mye erfaring med britiske øl, får se om ikke vi og satser på 4g denne gangen og eventuelt justere ut fra det neste gang:)

Jeg driver stadig og samler mot til å gå ned til 3 gram. Neste pale ale, kanskje:).

Hehe, kanskje jeg slår deg til det og hopper rett på 3g på denne;) bare for å komme midt i mellom min og din tanke:) så er det bare å håpe at vår første øl i skotsk stil blir bra til juletider:)

Hehe, kanskje jeg slår deg til det og hopper rett på 3g på denne;) bare for å komme midt i mellom min og din tanke:) så er det bare å håpe at vår første øl i skotsk stil blir bra til juletider:)

Flott; da venter jeg ivrig på rapport om hvordan det har gått:).

Men det er lenge til jul. Jeg har ingen ambisjoner om å la min vare så lenge; det er sånn omtrent det beste ølet jeg har. Jeg må nok brygge den om igjen både en og to ganger før jul:(.

Jeg har brukt oppskriften fra Brewing Classic Styles (s.125/126). Hvordan ser din ut?

Min kommer også fra samme sted, hørte på jamil show og ser også i boka at han sier flere måneders lagring gjør dette ølet mye bedre, så dette blir et av juleøla i år, vi skal snart begynne å bygge nytte bryggeri, så da er det viktig å få laget unna alt av juleøl før det prosjektet begynner:) har brygget så mye i det siste at lageret er greit fullt nå:) men skal teste en en stund før jul og avgi rapport!;)

Min kommer også fra samme sted, hørte på jamil show og ser også i boka at han sier flere måneders lagring gjør dette ølet mye bedre, så dette blir et av juleøla i år, vi skal snart begynne å bygge nytte bryggeri, så da er det viktig å få laget unna alt av juleøl før det prosjektet begynner:) har brygget så mye i det siste at lageret er greit fullt nå:) men skal teste en en stund før jul og avgi rapport!;)

Lagring i kjøleskaptemperatur ... jo, jeg skal sette av noen flasker. Ellers har jeg en kjeller der det går opp mot 14 grader nå; litt i varmeste laget, kanskje? ... eller?

Du har sikker fylt ut karboneringstemperatur I kalkulatoren. Da tar den høyde for hvor mye co2 som allerede er i ølet. Idet du stikker og tapper om så mister du en del co2, så 0.6g ville gitt deg litt lite. Dette er litt kinkig mtp øl som ikke skal ha mye futt fordi du vet ikke hvor mye du mister.

Lagring i kjøleskaptemperatur ... jo, jeg skal sette av noen flasker. Ellers har jeg en kjeller der det går opp mot 14 grader nå; litt i varmeste laget, kanskje? ... eller?
Jeg lagrer det meste ølet mitt i en kjeller på ca samme temperatur, men holder på å lage litt kald plass i litt kjøleskap og div nå, men skal lage 2 lager øl nå, så trenger litt kald plass fremover kan du si:)

Jeg lagrer det meste ølet mitt i en kjeller på ca samme temperatur, men holder på å lage litt kald plass i litt kjøleskap og div nå, men skal lage 2 lager øl nå, så trenger litt kald plass fremover kan du si:)

Det vi trenger, er kjølerom. Tumler med tanken på å dele av den innerste delen av det kjellerrommet jeg bruker, med en vegg. Da skulle det ikke trenges så mye ekstra kjøling. Og da ... :).

Det vi trenger, er kjølerom. Tumler med tanken på å dele av den innerste delen av det kjellerrommet jeg bruker, med en vegg. Da skulle det ikke trenges så mye ekstra kjøling. Og da ... :).
Hadde vært perfekt med et kjølerom, litt mye arbeid foreløpig, må få temp styring på fryseboksen jeg skal bruke som keezer etterhvert sånn jeg kan få fata inn der og sette inn stålhyller i øleskapet sånn jeg kan fylle inn en del der:)

Tilbake
Topp