Karbonering både i kjøleskap og i romtemperatur med kjøletårn

oydna

 
Hei,

Hjemme har jeg et kjøleskap hvor jeg lagrer fatene og også kartonerer ølet. Der har jeg ca 4grader og 1bar trykk. I følge tabellen til ølbrygging.no gir det en CO2 mengde i ølet på ca 2.75. Nå har jeg tatt med fatet som allerede er karbonet i kjøleskap opp på hytta til høstferien. Her har jeg ikke plass til et ekstra kjøleskap så her har jeg kjøpt en Lindr kjøletårn. Så fatet med øl lagres her i romtemperatur på ca 22 grader. Kjøletårnet har en kjølesløyfe som kjøler ølet til ca 4 garder ved servering.

Spørsmålet mitt hvilket trykk skal regulatoren stå på når fatet med øl flyttes fra ca 4 grader til 22 grader? I følge tabellen til ølbrygging oppnår jeg en CO2 mengde i ølet på 2.77 ved 2.2bar i 20grader, dette er ca det samme som 1 bar ved 4grader. Blir det da rett å stille regulatoren på 2.2bar? Eller må jeg ha den på 1 bar siden ølet ble karbonet på 1 bar ved 4 grader?


Takk for eventuelle svar :)
 
Jeg tror dj må øke trykket til 2.2

Som @MonoBryggeriet skriver vil trykket øke når temperaturen stiger, men etterh som du tapper vil det synke dersom du kikke fyller på mer co2 som da må ha "hyttetrykket" på 2.2

Tror jeg!
 
Tilbake
Topp