Karbonering og ettersøting av sider

Vi har hatt tre varianter av cider stående siden oktober, og nå tenkte vi å flaske. I den forbindelse kan vi godt tenke oss å ettersøte hvertfall deler av cideren, og det er da minst tre måter å gjøre det på:
- Bruke et eller annet gjærdrepingsmiddel, deretter ettersøte med sukker, eplejuice eller lignende. Karboneres på fat
- Ettersøte med et søtningsmiddel som ikke er forgjærbart.
- Drepe gjæren, ettersøte og flaske, servere flat.

Noen som har noen erfaringer her? I utgangspunktet er jeg skeptisk til kunstige søtningsstoffer som ikke er forgjørbare.

Jeg lurer også på hva slags gjærstoppemidler som finnes, og om noen har noe å anbefale eller andre erfaringer å dele.

Prøv å ettersøte med Stevia, et naturlig søtningsstoff utvunnet fra planten stevia. Dette er ikke gjærbart, og 35 ganger søtere enn sukker. MEN, vær forsiktig med mengden, prøv deg fram. Jeg er fremdeles i prøve og feile-fasen selv, så hvor mye du skal bruke tør jeg ikke å anbefale. Min cider ble stort sett ødelagt av at jeg brukte for mye...

Diverse nettbutikker og enkelte helsekost-butikker. Jeg kjøpte mitt (via en "Groupon") i fra nettbutikken Vita-Min AS: http://www.vita-min.no/

Sitter på en cider selv, men lurer på det samme.

Prøvde litt i går, fant ut at brunt rørsukker funker veldig greit.
Tror vi prøver gjærstopp -> søtning via rørsukker -> fat -> karbonering -> BeerGun.

Tilbake
Topp