karbonering

Tiltross for at jeg har (prøvd) etter alle kunstens regler, med  1 sukkerbit pr 1/2 liter, sliter jeg med gjennomgående lav kullsyre i mine tre brygg hitill. Jeg har nå en IPA og en Imperial stout som skal flaskes over helga.
Jeg frykter samme resultat, da jeg har en teori om at jeg ikke får med nok gjær over til flaska og dermed ikke har noe til å danne kullsyre eller veldig lite i allefall.
Dett er er et resultat av at jeg lar brygget gjøre seg helt færdig, med at det får stå i fred en liten uke etter siste "blopp"

Men jeg har jo en Brown Ale som står å går i normal fin fart..
Dermed kom jeg på tanken om å tilsette feks 1 dl av dette i en 20 liters batch like før flasking, samt samme mengde sukker som før.
Da vil jeg jo garantert ha aktiv gjær i flaska i allefall!
Men det jeg vil ha svar på, av en som har erfaring, og vet hva han driver med er: Er 1 dl pr 20 liter passende, eller for mye/lite?
Takker for svar.

Well. Hvis du faktisk har fått noe kullsyre i ølet betyr det at du har gjær som kan produsere den. En sukkerbit per halvliter høres lite ut. 6 g/l pleier å gi et passende resultat for de fleste øltyper.

Gahr skrev:
Well. Hvis du faktisk har fått noe kullsyre i ølet betyr det at du har gjær som kan produsere den. En sukkerbit per halvliter høres lite ut. 6 g/l pleier å gi et passende resultat for de fleste øltyper.

Apropos kenguru. Jeg spurte om sukker en gang for lenge siden, du tipset meg om noe engelsk sukker av noe slag? Jeg finner ikke igjen tråden. Vet du hva du kan ha tipset meg om? Jeg har flyttet til langbortigokk og finner ikke samme type pakke på hylla her da det ikke er noen Meny her som jeg fant det på sist.

Gahr skrev:
Sikkert noe fra Billingtons.

Men er det en type, eller produsent eller was? Mener pakka var brun? Og, er det egentlig forskjell på å bruke dette sukkeret mot vanlig bordsukker fra f.eks Eldorado?

Da takker jeg for svar og prøver med litt mere sukker. Samt at jeg,som "forskning" :) prøver litt aktivt gjær i noen flasker som plasseres i "sikringskapet" .

Ylva skrev:
Da takker jeg for svar og prøver med litt mere sukker. Samt at jeg,som "forskning" :) prøver litt aktivt gjær i noen flasker som plasseres i "sikringskapet" .

Sikringsskapet er det siste stedet jeg ville plassert en øl med "litt mere sukker". Bare ta to poser over det hvis du er usikker.

Miguel skrev:
Ylva skrev:

Sikringsskapet er det siste stedet jeg ville plassert en øl med "litt mere sukker". Bare ta to poser over det hvis du er usikker.

Jeg tror "sikringskapet" (i " ") her, betyr et flaskebombe-sikkert skap, og ikke skapet med sikringer. :)

Jørn Hammerud skrev:
Miguel skrev:
Ylva skrev:

Jeg tror "sikringskapet" (i " ") her, betyr et flaskebombe-sikkert skap, og ikke skapet med sikringer. :)

Hehe, ja jeg skjønte jo det. var egentlig en liten joke + et annet tips. Madammen sier jeg har ræva humor så det stemmer nok.

He,he, ja det er en stor bombesikker plastkasse med lokk jeg kaller "sikringskapet" ja litt mere sukker og aktivt gjær bør vel oppbevares under svært så kontrollerte former  :yes

Det gir ihvertfall en del smak og veier mer enn vanlig sukker om jeg ikke tar feil, så man må bruke mer, og dermed blir det enda mer smak av det. Kan kanskje være en del ugjærbare sukkerarter der også?

Tilbake
Topp