Keezer: feste treramme til fryseboks

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg har skrudd sammen rammen i kombinasjon med trelim og ser dessverre at rammen ikke ligger 100 % beint på fryseboksen. Det er nok en glipe på ca 0,3 cm på det værste. Skal feste den til fryseboksen med Tec 7. Vil det hefte eller er det meningsløst og prøve dette uten at rammen ligger 100 % inntil over alt?
 
Rammen er vel litt "lealaus" slik at du kan legge noe oppå den som presser ned ujevnhetene vel? Legge noen to-fire over og noe tungt oppå der igjen? Et par gjæringsbøtter fylt med vann f.eks. burde vel gi nok press til at den legger seg helt inntil?
 
Rammen er vel litt "lealaus" slik at du kan legge noe oppå den som presser ned ujevnhetene vel? Legge noen to-fire over og noe tungt oppå der igjen? Et par gjæringsbøtter fylt med vann f.eks. burde vel gi nok press til at den legger seg helt inntil?

Tekte kjøre på med et par fulle cornelius fat og en gjæringsdunk, men er usikker på jeg klarer å få presset ut hele skjevheten.
 
Sag 2/3 ned i stokken noen plasser så legger den seg fint på plass,fyll sagespor med tre lim eller fugemasse.
 
Kan det hjelpe med fukt?

Men hvis du må gjøre det igjen. Du må uansett av med lokket på fryseren. Legg ramma på fryseren og skru det sammen der. Så ser du det fort. Selv om alle flater som er rette skal være rette..
 
Den må du utdype litt... Jeg er helt blank på snekring, så trenger bittelitt teskje ;)
Du sager rett ned i stokken, som om du skulle ha saget den rett over, men stopper etter 2/3. Da får du fleksibilitet i stokken slik at den kan "bendes" på plass. Så fyller du dette hakket med fugemasse eller lignende.
 
Når jeg legger rammen på fryseren og legger press på den den siden der tappekranene skal monteres så vipper den opp litt bak til venstre. Den enkleste løsningen er vel bare å skjære en tynn "flis" fra noe avkapp som passer inn under glipen og lime den på?
 
Det aller enkleste er å følge tipset fra @Ørnegård. Når du har tilstrekkelig vekt til at det jevner seg ut, er det bare å ta vekk vekter og ramme, lime og sette på vektene igjen.
 
Det aller enkleste er å følge tipset fra @Ørnegård. Når du har tilstrekkelig vekt til at det jevner seg ut, er det bare å ta vekk vekter og ramme, lime og sette på vektene igjen.

Vil det være mulig å rette ut en glipe på 0,3-0,5 cm tror du med noen gjæringskar med vann + et par kegs? Vil det ikke være større sannsynlighet for at herligheten løsner senere dersom den i utgangspunktet er skjev og presses på plass? Ville tro at skjevheten hele tiden vil trekke "feil vei" og tilbake mot utgangspunktet? Jeg antar kjøleskapslokket tåler vekten av et par fulle gjæringskar og corneliusfat?...
 
Prøv med 1 stk kroppsvekt. Hvis det er for lite, bør du kanskje justere ramma på annet vis. Treverk er levende og inntar den formen det presses til, så hvis det holder noen dager, blir det sånn. Hadde ikke funka med kryssfiner. Kan evt sette vektene på noe treverk i steden for lokket.
 
Jeg tror undertegna med ca. 0,1 tonn i kroppsvekt skal unngå å justere den ytterligere :D

Skal se om jeg kan klare å bende den på plass, men den er satt sammen av solid materiale, skrudd med 8 treskruer i tillegg til trelim.
 
Har lest tråden med interesse, men etter bildet ble postet tror jeg du kan droppe å bøye den greia der :)
Jeg ville ha høvlet den 'rett'. Du har jo en del å gå på

Har også vurdert høvling. Tror det blir høvling eller å legge en flis under :)
 
Tilbake
Topp