(Keggorator) Kanskje nybegynner spørsmål men...

Etter som min produksjon av øl har tatt heilt av, (det brygges nå mere enn eg klarer å konsumere på trygg måte) og mine kollegaer ikkje klarer å forsyne meg med nok tomflasker har eg begynt å sjå behovet for å gå over på cornelius fat... Tideligere har eg brykt 5L party fat frå beerking men har merket to problemer.
1. eg får ikkje kullsyre i dem
2. de siste fata har ikkje vært tette nok i pakkningen slik at eg bruker 1-2 CO2 patroner pr fat.

Planen nå er å kjøpe enten eit lite kjøleskap eller ein liten fryser med toppåpning, borre hull i toppen til å ta ut slangen også montere eit tappetårn på toppen av dette.
Eg søker jevlig på finn etter passende kjøleskap eller fryser og tenkte å gå for eit startersett på bryggeland med fat, CO2 og tapp.

Er det noke eg bør tenke på med tanke på å borre hull i toppen på enten eit kjøleskap eller fryser? Blir det kullsyre i ølet ved bruk av corneliusfat eller trenger eg noke ekstra?

Eg er ikkje veldig "handyman" av meg, men kan klare å bruke drill, silikon og har eit verktøysett som det er respekt over.

Hva mener dere? begrense produksjon, lage ein keggorator eller bare plassere cornelius patenten i kjøleskapet mitt og godta att eg ikkje kan ha så mykje mat der?

GuttØrn skrev:
Eg søker jevlig på finn etter passende kjøleskap eller fryser og tenkte å gå for eit startersett på bryggeland med fat, CO₂ og tapp.
Er det noke eg bør tenke på med tanke på å borre hull i toppen på enten eit kjøleskap eller fryser? Blir det kullsyre i ølet ved bruk av Corneliusfat eller trenger eg noke ekstra?
Eg er ikkje veldig "handyman" av meg, men kan klare å bruke drill, silikon og har eit verktøysett som det er respekt over.
Hva mener dere? begrense produksjon, lage ein keggorator eller bare plassere Cornelius patenten i kjøleskapet mitt og godta att eg ikkje kan ha så mykje mat der?
(Kj)Øleskap har jeg gått for. Fant ett på FINN som det var plass til 2 19L og gassflaske med koblinger. Borrer hull i Døren, siden jeg ikke er sikker på hvor kjøleribbene går inni skapet, men de går definitivt ikke i døren.
Det finnes endel gjennomføringer og sånt både på ebay og hos lokale nettforhandlere. Dersom du søker litt på forumet så finner du masse tips.
Begrense produksjon ?? Skjønner ikke hva du sier...
Du nevner kullsyre i fat. Det ordnes med å sette en bar på fatet i 2-3 dager. Da "karbonerer" du ølet dit. ingen sukkerlake nødvendig der. Det finnes tabeller for hvor mye og hvor lenge du skal karbonere. Jeg har tatt det litt på gefylen. Noe blir litt vel boblete, men jeg er ikke så kresen.  :)
Lykke til !
/John

Tilbake
Topp