kirsebær terninger?

Sitter å lurer litt på om jeg skal prøve meg på et eksperiment med terninger av kirsebær i en øl..
Er det noen som har lest/hørt om noe slikt innen brygging?
Har en stokk kirsebær liggende som ble kuttet ned for snart 2 år siden, oppbevart inne.

Tanken var å skjære terninger av den å steke dem i ovnen på 230 C i 2,5 timer. og tilsette i et øl.
Vet ikke hvordan øl enda, men mulig det blir en Stout. hvis ikke det er noen gode forslag her på forumet som endrer dette.

Litt usikker på hvor mye meg skal bruke 2g per liter ?
Mulig jeg må hive noen oppi litt sprit for å smake på hvor mye de smaker.

Ider og forslag tas imot med takk :);)

Artig ide. Jeg fant en blogpost om dette. Denne oppsummerer en annen post igjen.
Kirsebær er oppsummert slik:

Cherry - Butter brickle, ripe cherry, fresh grass, meringue, light fried bread/Belgian waffle​

http://www.bear-flavored.com/2013/09/wood-aging-experiment-cherry-hard-maple.html som videre referer til http://jeffreycrane.blogspot.no/2012/04/great-wood-aging-experiment-7-varieties.html

Her har de drillet hull i treverket for å få større overflate. Jeg vet ikke om det er noe stort poeng. Personlig liker jeg kuber fordi de ikke gir all smaken på en gang. Noen mener det også gir en rundere smak - men det vet ikke helt om jeg tror på. Mest bang/buck blir vel plater hvis en ønsker å maksimere overflaten.

Jeg følger gjerne opp med forsøk i en golden sour hvis jeg greier å skaffe spiselig kirsebærtre i Oslo. Det selges chips til bruk i røyking av mat, men disse kan jo finne på å være behandlet på noe vis (dette vet jeg ingenting om).

Jeg skal kutte opp endel cuber. 2x2 cm?
Kan godt sende deg noen hvis du er interessert.

Jeg snakket også med min svigerfar ang. Eik i dag da han driver et listehøvleri. Spurte han om råvarene var tilsatt noe kjemikaler e.l

Han sier de ikke er det annet en malt på endene for ikke å sprekke. Han sa også det at det var amerikansk hvit eik de hadde og at de konkurrerer om prisene med de som lager eike tønner til brygging.

Så da er konklusjonen å lage noen terninger av dette også.

Kult.

2x2 cm er temmelig store terninger i forhold til eiketerningene jeg bruker idag. De er 1x1cm. Men hvis 2x2cm er enklere så burde det ikke være noe problem - trenger bare flere av dem eller lenger tid.

At de er malt høres jo litt utrygt ut. Jeg pleier ikke å ha maling i ølet mitt. :) Det gjør jo ingenting om de sprekker. Høres også pes ut og sitte og male kubene. Ellers så kommer jeg til Tautra neste uke på juleøltingen til Norbrygg. Hvis du skal dit så kan du jo ta dem med. Ellers sier jeg gjerne takk til en liten pakke i posten (jeg kan gjerne vippse penger for porto). Merk at det kan jo ta litt tid før jeg får gjennomført dette - jeg lager ikke surøl hver eneste måned (jeg satt en batch for to uker siden). Men i løpet av et par måneder så kan jeg jo dra til med en mini (10l) batch.

Ideen min da blir å infisere terningene med min hus-kultur og så pitche disse i stedet i stede for gjær i sekundærgjæring. Burde ha et resultatet klart i løpet av april eller noe.

Ingen problem å lage de mindre. Har ikke noe erfaring med terninger fra før så vet ikke hva som er normal størrelse. Lager de på 1 x 1.

Ang maling så tenkte jeg på råvarene som kommer inn på høvleriet. Endene på råvarene blir kappet vekk så kommer ikke maling i kontakt ed resten av planken.

Skal en tur til Polen i helgen så blir vel p kutte opp litt til neste helg tenker jeg.

Kan sende deg ønsket mengde da. Men kan jo snakkes om det når der er gjort.

Da var kirsebær terninger kappet i terninger. Luktet veldig godt av tegningene når de var rå. Veldig intens lukt av mandel essens.

Slang dem i ovnen på 200 c. Vet ikke hvor lenge de sto. Men ble avbrutt pga røykutvikling. Vil tippe 40 minutter. Nå lukter de ingenting. Men vekten gikk fra 500 G til 300g så noe har skjedd.

Jeg regner med å prøve de i en porter i første omgang. Litt usikker på hvordan jeg skal gå frem enda.

Så sender jeg vel noe til per buer for en test også.

Gøy å prøve nye ting.

Sent fra min E2303 via Tapatalk

Da ble det brygget en havre stout i går som vil bli testen med terningene. blir 150 G i Cornelius fatet (19l)etter gjæring. så får jeg smake litt på utviklingen før jeg flasker det.

Har du fått pakke i posten @Per Buer?

Joda. Jeg har fått terninger. Tusen takk. De lukter flott. Jeg har ikke noe surøl som de kan passe i - men det jobbes med den saken. Dog har jeg en fullstendig irrelevant ting jeg hadde lyst til å leke med. Hvor kommer egentlig brettanomyces ifra? Jeg, og flere med meg, har forsøkt å finne brett i hagen uten hell. Saccharomyces finner vi stort sett overalt, og særlig der det er frukt. Lactobacillus er også overalt, pediococcus er de fleste steder det er stivelse (kål og sånn) mens brett er ikke så mange steder. Noen ganger kan en finne brett på frukt - men dette er sjeldne saker.

Så hvor finner en brett? Min, fullstendig uvitenskaplige teori, er at brett stortrives på ubehandlet tre. Brett elsker tønner. Mulig liker den kirsebærtreterninger. Amund på Eik & Tid ønsker seg en norsk brett, så da tenkte jeg kanskje at jeg skal se om jeg finner noe på terningene til @kjetilG.

Så jeg tok fire terninger og slapp dem i 1.020 vørter. 43 timer senere var gjæringen godt igang. Det var iallfall plenty med gjær på terningene. Og det ville jo vært rart om det var en type gjær som ikke takler å bryte ned cellulose. Så da håper jeg det er brett. Idag har jeg fylt på med litt 1,040-vørter. Så blir det en liter og hvis den smaker OK og syrner på magnetrøreren (brett lager eddik når den får oksygen og alkohol) så er det bingo.

2016-11-22 16.21.34.jpg

Gjæren har gjæret ut starteren. Har smakt på ølet og det er overraskende ren og fin smak på det. Ingen fenoler eller andre særegenheter. Det er enten brett eller en veldig treg saccharomyces-stamme her. Jeg lar det stå med tilgang til oksygen nå for å se hvordan gjærer reagerer på å ha både alkohol og oksygen. Er det brett vil den da lage litt eddik og da blir gutta på Eik&Tid happy. Er det ikke noe eddikstikk i den så er det fortsatt en fin-fin gjær å ha tilgjengelig.

Men uansett er det en gjær jeg har tenkt til å gjøre noe mer med. Langt lettere å jobbe med enn gjæren fra hagen min (fenolisk som faen).

Terningene tenkte jeg å toaste på 160 grader i en time. Det burde være greit i forhold til kone og brannvesen. Når de er toastet så blir det mest sannsynlig en 10l-batch (1,5kg LME) som jeg primærgjærer med kirsebærgjæren og syrner med "huskulturen" min hvor terningene går i sammen med sekundærgjæring.

Høres artig ut. Hvis du lykkes med gjære og den virker bra hadde det vært artig om du kunne sendt meg en liten beholder med litt så kunne jeg også prøvd den.

Ja. Det skal jeg gjøre. Problemet nå om vinteren er jo frost i posten. Men kanskje jeg kan lære litt av disse gårsbryggerne og tørke gjæren før jeg sender den.

Tilbake
Topp