Kjemiforstandige folk. En titt her please!

Bård

Norbrygg-medlem
Jeg kom over disse to produktene her på felleskjøpet: http://app.ecoonline.no/ecosuite/ap...p?msdsCid=1001468&msdsIntL=11707&viewForm=htm

l http://app.ecoonline.no/ecosuite/ap...?msdsCid=1001468&msdsIntL=11708&viewForm=html



Jeg vet at Nøgne Ø, i hvertfall en gang i tida brukte en kombinasjon av eddiksyre og en annen syre til desinfeksjon. Disse produktene er ment til melkeproduksjon, altså matproduksjon. Må da være ypperlig for oss bryggere? Eller?

Prismessig blir det temmelig mye rimeligere enn starsan, om man har et visst forbruk av stoffet. Går man sammen og spleiser på en 25litersdunk vil 5 gjennomsnittlige bryggere ha syre nok til flere års forbruk for bare litt over hundrelappen per hode...
 
Du tenker gjerne på pereddikryre? Vanlg å bruke det til desinfeksjon, gjerne i form av en blanding med hydrogenperoksid. Som f.eks. i Perfectoxid.
 
Det kan stemme bra det Gahr. Hvor får man tak i slikt da?

Og hva bruker dere i 7 fjell?
 
Dette er en syre beregnet for fjerning av kalkavleiringer. Går under vaskemidler, og ikke desinfeksjon. Da er nok Gahr mer inne på det du kan trenge, ja. Pereddiksyre alene tar vel ikke bakteriesporer før 10000 ppm, så det er kanskje best i kombo med hydrogenperoksid.

A
 
Leser dette i databladet,
ERC4 Industriell bruk av prosesshjelpemidler i prosesser og produkter, som ikke blir en del av artiklene
Og skal det ikke bli en del av ølet må du vel skylle med vann etter bruk?
 
Har allerede slått det fra meg. Neste prosjekt: pereddiksyre. Hvor, hvordan få tak i, og til hvilken pris. Anyone?
 
Hadde aldri trodd jeg skulle browse i nettbutikken til en kjemikalieleverandør. Vel, nå er det også gjort.
Jeg ser år Aco også har et fosforsyrebasert produkt for CIP. Hvorfor da gå for perfectoxid? Pga høyere ph i bruksoppløsningen (lavere helserisiko og lavere pris?) Eller er det andre gode grunner til å velge det produktet?
 
Hei! Jeg jobber for AcoKjemi som konsulent og har vert med å server per i dag 7 Fjell . Vi leverer og kjemien hos andre "store" mirkobryggerier i Sør-Vest og Nord Vest. Tillatelse til å dele prosessene er innhentet hos CEO hos 7 Fjell og Bryggmester hos Voss Bryggeri. FYI.

Nettbutikken er ikke så dum den.

Årsaken til at en kan bruker Cip AciRen er at man kan få oppbygging av kalk etc i tanker, samt at den har den egenskap at den gjør overflater i stål glattere (fosforisering), å gir dermed urenheter vanskeligere forhold for å feste seg. AciRen er ikke et desinfeksjonsmiddel, bare så det er opplest. Syrevask med AciRen er ikke en prosess som blir gjort etter hver produksjonssyklus, men ved behov. Behovet vil variere fra produksjon til produksjon.

Perfectoxid består av Pereddiksye og hydrogen-peroxyd, Dette virker ved å bryte ned/ oksydere overflatene og dermed ta livet av mirkoorgnismer som evt måtte være igjen etter vaskesyklus. Største fordelen med Perfectoxid er at en den dekomponerer til H2O, altså vann. MEN det betyr IKKE at skylling ikke trengs!! Man skal alltid skylle etter bruk av kjemi! Perfectoxid har en destinkt lukt av Pereddiksyren, lukt på husholdnings-eddik å gang den opp et par ganger.
I en CIP løsning er en dosering for å knekke sopp 4%, noe som gir veldig god drifts-økonomi.

Kan jo og nevne at til CIP-vask benytters det CIP Alka 95, som effektivt fjerner fett, proteiner og mineraler. Men vær obs på alkalie-følsomme overflater som kobber, messing og aluminium. Fungerer likegodt på plast som stål.

Om noen skulle ha noen andre produktspørsmpørsmål, generell kjemi, eller om hvordan få tak i er det bare å dumpe en Mail til john.erling@acokjemi.no evt tlf 93002693 08-16
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp