Kjøler til 36l kjele og koketid på pilsnermalt + anna malt.

1.
Har en kjele som eg meina romma rundt 36-38l og som eg trenger spiralkjøler til. Bryggselv hadde solgt kjøleren som "egna seg godt til 36l kjeler". Lurte derfor på om denne kanskje passer i en slik kjele? Kjelen er ca 34 cm høg x 38 cm brei. Vil helst kjøpe fra Bryggselv siden eg skal bestille råvarer derfra i samme slengen.

2.
Pilsnermalt skal vanligvis koke 90 minutt. Men med andre maltsorter, skal disse og kokes like lenge ilag med pilsnermalten? Eller venter man 30 min før man blander i evt. ekstra malt så de bare kokes i 60 min?
 
Hvis ikke jeg tar feil, så skal ikke malt kokes......
Beskreiv kanskje litt dårlig ja.. Vørteren av pilsnermalten skal kokes i 90 minutt. Men viss man har andre malt typer i tillegg som egentlig skal kokes i 60 minutt? Er det sånn at viss man mesker pilsnermalt med fleire typer malt så kokes vørteren 90 minutt uansett?
 
Til min 40l kjele bruker jeg kjøler laget av 15mm kobberrør kjøpt på biltema. Bøyde det rundt et malingspann og festet det sammen med strips for å få litt avstand mellom hver runde i kveilen. Ca 25l går fra 100 til 20 på 20 min.
 
Tilbake
Topp