Klaring / filtrering

Hei.

Jeg har en batch med 20l belgisk wiit. og tanken slo meg at denne kan bli noe grumsete.
Dette skal tapes på flaske om 10 dager. Er det noen som har noe tips i hvordan jeg kan få dette klarer eller ikke så grumsete. Takker for all respons.

Grumest du ser er gjær og i wit er det gjæren som gjør en av smakene. Tvert i mot, slår du fra en flaske hvor ølet kommer tilnærmet klart ut, stopp litt før tomt, rist opp og slå i resten :)

Skal jeg skippe protaflokken også? Tenker å brygge Belgisk Wit fra Bryggselv, som neste... Der anbefaler de klaringsmiddel de siste 15min...
Noen som har erfaring med denne??

Nja Protafloc kan vel være greit. Den fokkulerer proteiner, denslags, og det kan være greit å få felt ut. Jeg gjør det...

Har testet ut Belgisk Wit fra bryggselv. Den var snadder. Brukte klaringsmiddel som anbefalt, men den er fortsatt fin og grumsete. Serverte den som velkomst øl på en test av hjemmebrygg kveld for kolleger. Det gikk med 20 liter på 2 timer ;)

Etter å ha lest dette prøvde jeg å helle grumset med ølet i glasset slik som foreslått ovenfor. Belgisk Wit ble enda bedre med grums.
Takk for tipset.
Forøvrig så gir denne oppskriften til BryggSelv glimrende øl. Anbefales.

Tilbake
Topp