Klarne øl med resirkulering?

Hei! Her kommer et nybegynnerspørsmål :) Jeg har en Grainfather S40 jeg brygger øl med, og jeg har prøvd å klarne ølet ved å resirkulere vørteret over maltet ved mash-out. Likevel blir det alltid fult av kli, skall og partikler med en gang jeg skyller maltet med vann. Prøver å skylle forsiktig, men kan det være jeg skyller for hardt f.eks?

Noen som har erfart det samme, eller funnet en måte å unngå dette på?

Jeg vet ikke hvor mye gunk du har i ølet når du sier at det er "fullt av kli, skall og partikler", men vørter vil aldri være helt fri for partikler – det er derfor man har bunnfelling. Det er vanlig å resirkulere vørteren forsiktig over maltet under mesking for å klarne den, men litt kli, skall og partikler vil likevel følge med. Dette skjer normalt i så små mengder at det ikke merkbart reduserer mengden mask (brukt korn) etter skylling.

Partiklene vil som regel bunnfelle sammen med trub og humlerester når vørteren kjøles ned etter kok. Selv da er det vanlig at noe trub blir med over i gjæringskaret. Trubet legger seg som regel raskt i bunnen av gjæringskaret, med gjæren oppå, så det vil ikke ha noen betydelig påvirkning på ølets smak.

Jeg vet ikke hvor mye gunk du har i ølet når du sier at det er "fullt av kli, skall og partikler", men vørter vil aldri være helt fri for partikler – det er derfor man har bunnfelling. Det er vanlig å resirkulere vørteren forsiktig over maltet under mesking for å klarne den, men litt kli, skall og partikler vil likevel følge med. Dette skjer normalt i så små mengder at det ikke merkbart reduserer mengden mask (brukt korn) etter skylling.

Partiklene vil som regel bunnfelle sammen med trub og humlerester når vørteren kjøles ned etter kok. Selv da er det vanlig at noe trub blir med over i gjæringskaret. Trubet legger seg som regel raskt i bunnen av gjæringskaret, med gjæren oppå, så det vil ikke ha noen betydelig påvirkning på ølets smak.
Enig; disse partiklene er ikke noe problem.

Om du gjør en dekoksjon, koker du jo store deler av mesken i kanskje så mye som 30-40 minutter. Antakelig kunne du gi blaffen i å skylle og bare koke alt, uten merkbare konsekvenser:). Så noen enslige partikler som svømmer rundt, har nok ingen betydning. (Jeg sørger likevel for å starte kokinga med helt klar vørter - sjøl om jeg er helt overbevist om at det er bare tull å stresse med det :p. Mennesket er et rart dyr.)

(I den grad trub under gjæringa kan påvirke ølet negativt, henger det sammen med at trubet inneholder så mye næring i form av frie aminosyrer (FAN) at du "overgjødsler" vørteren. Men om du doserer mengden trub riktig - hvordan du nå skulle kunne beregne det - kunne du tenke deg at det erstatter gjærnæring, i alle fall når det gjelder behovet for FAN. Jeg synes det er greit å kutte all trub, for da opplever jeg å ha mer kontroll. Men det er nok ikke av de detaljene som har størst betydning.)

Takker for gode svar :) En sånn sil så ut som en god ide. Jeg er i utgangspunktet ikke redd trub, men jeg har fått låne en platekjøler som jeg ikke vil tette. Og så er det jo litt artig å klare lage helt klart øl :)

Klarere - men antakelig noe dårligere, om vi skal tru ekspertene. Men forskjellen er ikke av dem vanlige øldrikkere vil merke, trur jeg.
Man kan jo lure på om "ekspertene" har foretatt en dobbel blindtest. Eller om de bare synes møkkete vørter er ekkelt. Perfeksjonisme får oss mennesker til å gjøre mye rart. Har stort sett lagt til side det meste av perfeksjonisme etter at jeg ble uføretrygdet med ME. Bortkastet tid.

Man kan jo lure på om "ekspertene" har foretatt en dobbel blindtest. Eller om de bare synes møkkete vørter er ekkelt. Perfeksjonisme får oss mennesker til å gjøre mye rart. Har stort sett lagt til side det meste av perfeksjonisme etter at jeg ble uføretrygdet med ME. Bortkastet tid.
Det er nok reelt - men jeg har full forståelse for perspektivet ditt på det:).

Som relativt nybegynner virker det som det finnes fryktelig mange ting en kan kjøpe for å gjøre bryggingen litt bedre eller enklere i jakten på perfekt øl. Blir fort dyrt :D

Som relativt nybegynner virker det som det finnes fryktelig mange ting en kan kjøpe for å gjøre bryggingen litt bedre eller enklere i jakten på perfekt øl. Blir fort dyrt :D
Hverken lykke eller godt hjemmebrygg kan kjøpes for penger:)! Dette er en ekstremt demokratisk hobby på den måten. Det spiller ingen rolle hva slags bryggeutstyr du har; det eneste som betyr noe er at du kan bruke det.

Palmer har nettopp kommet med ei bok for dem som vil gjøre det enkelt og billig: https://www.bokklubben.no/oel-og-si...en-john-palmer/produkt.do?produktId=183366932

Den mest fornuftige investeringa du kan gjøre, er investering i kunnskap:).

Tilbake
Topp