Klarning av øl - som skal på flaske

Jeg har satt min første batch.
Hadde litt problemer med å holde temperaturen under meskingen.
Startet på 74 grader som sank - så varmet jeg opp og plutselig begynte den å stige fikk ikke stoppet den før på 79 grader.
men håper det går bra :)

- men det jeg lurer på er hvordan gjøres det best for å klarne ølet?
klaringsmiddel MOSS - når /hvordan skal det oppi ?

- Er det bedre å bruke et filter på 1 my?
- pumpe det igjennom eller la det gå på hevert prinsippet over på ny gjærfat før tapping?

- Hvordan bør jeg tilsette sukker for ettergjæring?

Er forskjellige klarningsmiddel og tidspunkt de skal brukes.
Er det irish moss, skal vel det koke med vørteren siste 15 minuttene, så tror det er for seint å bruke nå.
Jeg bruker protafloc i slutten på kokingen.

Filter kan selvfølgelig brukes, noen gjør det. (Håper noen med erfaring fra slikt eventuelt veileder der... )

Sukker for ettergjæring, koker du sammen med 5 dl vann i 15 minutt og tilsetter det fatet du skal flaske fra.
Det er forskjellige nesten like metoder folk her inne bruker for å gjøre det, noen har kran i første fatet og slange som ligger nedi det andre slik at det blander seg greit, noen gjør det samme med hevert.
Jeg bruker heverten like over væskenivået så det kommer jo litt luft til, men har ikke ødelagt noen øl enda.
Så rører jeg forsiktig inn sukkerlaken.

Angående hvor mye sukker er det noe som er avhengig av hvor mye kullsyre man ønsker.
Jeg prøver helst å karbonere etter øltype og bruker denne kalkulatoren for å hjelpe meg med det:
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html Så jeg har vel brukt mellom 4 og 9 gram per liter avhengig av øltype. (Den ville ha meg til å bruke 12g per liter på Weizzbieren, men det syntes jeg hørtes for mye ut, skal prøve mer enn 9 neste gang, for det ble ikke for mye i hvertfall :D )
Er det litt samma for deg så tar du ganske enkelt 6 gram sukker per liter øl og koker med en halv liter vann i 15 minutt, kjøler ned og tilsetter.

Angående mesketemperaturene så hørest det voldsomt høyt ut.
Hvor mange grader prøvde du i utgangspunktet å holde?
Jeg har vel holdt meg mellom 64 og 68 grader på de jeg har satt, men da har man jo selvfølgelig over 70 i vannet før malten tilsettes.

Tilbake
Topp